خانه » آموزش » تولید محتوا چیست و چطور نجات دهنده کسب و کار شماست؟

تولید محتوا چیست و چطور نجات دهنده کسب و کار شماست؟

زمانبرترین مسئولیت در بازاریابی بر عهده­ی تولید کنندگان محتوا است. تولید محتوا یک استراتژی بازاریابی است که نسبت به نمونه سنتی بازاریابی و تبلیغات از سرعت کمتری نسبت به سایر روش­های بازاریابی برخوردار است و البته کم­هزینه­تر هم است. ایجاد محتوای عالی مسئولیت اصلی تولید کنندگان محتوا ­است و بهترین راه برای تعامل با مخاطبان و تأثیرگذاری بر درآمد است.

 

تولید محتوا چیست و چطور نجات دهنده کسب و کار شماست؟

تولید محتوا چیست؟

شناسایی موضوع محتوا، تصمیم ­گیری در مورد قالب تولید محتوا، انتخاب واژگان کلیدی و سپس تولید آن­ را ، فرآیند تولید محتوا می­نامیم. این محتوا رایگان بوده و با هدف جذب مخاطب به شکلی آموزنده جذاب و ترغیب کننده منتشر می ­شود. این فرایند حساس است و باید با فکر و برنامه­ریزی قبلی دست به کار شوید چراکه به علت گوناگون بودن روش­های تولید محتوا می­توان به شیوه­ های ویدیویی، متنی، پست­های وبلاگی کتاب الکترونیک، توییت، اینفوگرافیک و… ، انتخاب روش و قالب موثر برای تولید و انتشار محتوای تولید شده بسیار پر اهمیت است.

در حقیقت، تحقیقات اخیر ثابت می­کند که ایجاد محتوای جذاب با کیفیت باعث می شود مشتریان 131٪ بیشتر از کسب و کار شما خرید کنند.

تولید محتوای خوب و باکیفیت کاملا از یک روند ثابت پیروی می­کند در این مطلب قصد داریم از ابتدا تا انتهای روند تولید محتوای خوب و صحیح را به شما آموزش بدهیم.

 

تولید محتوا چه روندی دارد؟

 

  • ایده پردازی تولید محتوا

گام اول در تولید محتوا داشتن یک ایده­ی درخور و مناسب محصول با خدمت شماست. برای ایده گرفتن می­توانید از هر آن­چه که در اطراف شما وجود دارد ایده بگیرد، از محیط اطراف از مشورت با همکاران، از ایده­هایی که خود مشتریان به شما می­دهند. برای پیدا کردن ایده نیاز نیست که پشت میز بنشینید و خود را در بند پیدا کردن ایده در مدت زمانی کوتاه کنید. ایده­ها میتوانند وقتی که در ایستگاه اتوبوس منتظر هستید یا موقع اتو کردن لباس­ها به سراغ شما بیایند. کافی­است در ناخودآگاه­تان دغدغه­ی یافتن ایده را داشته باشید ایده­ها راه خود را به سمت ذهن شما پیدا می­کنند. در ادامه روش­هایی را بررسی خواهیم کرد که موجب خلاقیت شما در ایده دادن می­شود.

_ جستجوی کلمات کلیدی: خود منوی گوگل به شما اطلاعات مهمی را که مشتریان هنگام جستجو کردن به دنبال آن هستند را میدهد به­علاوه موجب ممکن است ایده­های جدید را به شما بدهد که تا پیش از آن به ذهنتان خطور نکرده بود. اما جست و جوی دقیق کلمات راهکارهای پیچیده تری هم دارد.

_ از مشتریات بخواهید بازخوردهای خود را با شما در میان بگذارند: ایجاد فضای سوال و جواب مابین صاحبان کسب­وکارها و مشتریان به تولیدکنندگان محتوا این امکان را میدهد که برای مشتریان فعلی محتوایی مناسب آن­ها خلق کنند که برای نگهداری مشتریان فعلی روشی کارا است.

_ خود را به جای مخاطب قرار دهید: اولین وظیفه­ی بازاریابان تولید محتوا درک مشتریان است. با اینکار شما درخواهید یافت که چه چیزی برای مشتری شما اولویت دارد تا بتوانید به فراخور آن محتوایی جذاب و ترغیب کننده تولید کنید.

_طوفان فکری: شما در سازمان­تان ابزار قدرتمندی به نام دانش کل دارید. تیم پشتیبانی شما بینش زیادی در مورد مشکلات روزمره مشتریان شما دارند. تیم فروش نیز دانش زیادی در رابطه با پاسخ به سوالات احتمالی مشتریان و انتظارات آن­ها دارد. ازین رو برگزاری جلسات بارش فکری از روش­های کمک­کننده برای پیدا کردن بهترین ایده­هاست.

_ در مورد رقبای خود اطلاعات جمع کنید: اطلاعاتی راجع به نوع محتوای تولید شده توسط رقیبتان و همچنین طرز برخورد با مشتریان و شیوه­ی کلی بازاریابی آن­ها جمع کنید. سپس تلاش کنید تا ضعف رقیب خود در بازاریابی را به  نقطه­ی قوت ­خودتان تبدیل کنید و ایدههایی برای پر کردن این شکاف ارائه دهید.

تا به ابن­جای کار با گام­ها و پیچ و خم های ایده­پردازی آشنا شدید. مرحله­ی بعد برنامه­ریزی برای تبدیل این ایده­ها به تولید محتوا است.

 

  • برنامه­ریزی تولید محتوا

_ قالب تولید محتوای را تعیین کنید: اولین قدم تصمیم گیری در مورد شکل یا قالب تولید محتوا است. برخی ایده­ها به صورت نمایش بصری تاثیرگذارتر هستند که نشان­دهنده­ی تضمین جذب مخاطب هستند به صورت ویدیویی یا اینفوگرافیک عرضه شوند. گاهی تولید محتوای متنی، مقالات، کتاب­های الکرونیک و… تاثیرگذارتر است. در این فرآیند حواستان باشد که از سئو سایت غافل نشوید.

_می­توانید با بررسی انواع محتوا اطلاعات بیشتری کسب کنید. همچنین میتوانید کلمه­ی کلید ی موضوع خود را در گوگل سرچ کنید تا ببینید در رابطه با موضوع شما چه نوع محتوایی در چه قالبی  پیش از این منتشر شده است. سپس یک کلمه­ی کلیدی برای موضوع و محتوا خود انتخاب کنید تا بتوانید حین ساختن محتوای مورد نظر این کلمه را به طور مناسب در محتوای خود بگنجانید.

_ مقیاس پروژه­ی تولید محتوای خود را تعیین کنید. گاهی برای ارائه­ی محتوا تنها یک پست وبلاگی یا یک عکس در فضای مجازی کافی­است . گاهی نیز ما به یک استراتژی تولید محتوای سریالی نیاز داریم تا  از چند قالب تولید محتوا در پلتفرم­های گوناگون استفاده کنیم و در این زمینه باید فکر کنید که می­خواهید در انتهای کار پروژه تولید محتوای شما دقیقا چه شکلی به خود گرفته باشد. برای این کار باید یکسری سوالات را در مرحله­ی برنامه­ریزی از خودمان بپرسیم.

  1. جامعه هدف ما چه کسانی هستند و در کدام مرحله از سفر خود قرار دارند؟
  2. زمان و هزینه لازم برای ایجاد محتوا چقدر است؟
  3. چگونه این محتوا در طرح بزرگتر استراتژی محتوای من قرار می گیرد؟
  4. این قسمت از محتوای چه کسی در سازمان من کمک خواهد کرد؟

 

  • خلق و تولید محتوا

به مرحله­ی تولید محتوا خوش آمدید. شما با گذراندن مراحل قبلی به این مرحله رسیده­اید و می­توان گفت تا به حال در ایده­پردازی و برنامه­ریزی خلق محتوا تجربه کسب کرده­اید. در این مرحله باید به خاطر داشته باشید، تولید محتوا یک فرایند زنده است. اگر متوجه شدید که در تصمیماتی که در مراحل قبلی گرفته­اید یا قالبی که برای ارائه­ی محتوا در نظر گرفته­اید مشکلی وجود دارد، از اینکه یک قدم به عقب برگردید نترسید. این فرآیند باید روان باشد و با کسب اطلاعات جدید درباره مشتریان و مخاطبان خود­، ممکن است نیاز به تنظیم مجدد داشته  باشد. دقیق بودن محتوایی که برای مخاطب خود خلق می کنید گوگل را از میزان مربوط بودن محتوای شما آگاه می کند و می توانید بازده بهتری در فرآیند های سئو و گوگل ادوردز داشته باشید.

 

  • آخرین مرحله در تولید محتوا چیست؟

پس از انتشار محتوای خود فراموش نکنید که مسیرتولید محتوا نیازمند برنامه­ریزی دقیقی برای قبل و بعداز انتشار محتواست. پس اجازه ندهید روند خوب تولید محتوای شما پس از انتشار محتوا با توقف روبرو شود. بلکه همیشه در حال آنالیز و پیدا کردن راه­های موثرتر و بهتر باشد و فراموش نکنید که از اشتباهات خود درس بگیرید. پس از مدتی شما باید قادر باشید تا عواملی که برای شما و سازمان­تان مفید است آگاهی داشته باشید و برای تولید محتواهای بعدی از این اطلاعات استفاده کنید.

 

اگر به دنبال تولید محتوای دقیق و اصولی هستید که کاملا متناسب با  مسب وکارتان باشد و کلمات کلیدی اساسی را در خودش جای دهد، با تیم تخصصی بیزون تماس بگیرید.