زمانبرترین مسئولیت در بازاریابی بر عهدهی تولید کنندگان محتوا است. تولید محتوا یک استراتژی بازاریابی است که نسبت به نمونه سنتی بازاریابی و تبلیغات از سرعت کمتری نسبت به سایر روشهای بازاریابی برخوردار است و البته کمهزینهتر هم است. ایجاد محتوای عالی مسئولیت اصلی تولید کنندگان محتوا است و بهترین راه برای تعامل با مخاطبان و تأثیرگذاری بر درآمد است.
تولید محتوا چیست؟
شناسایی موضوع محتوا، تصمیم گیری در مورد قالب تولید محتوا، انتخاب واژگان کلیدی و سپس تولید آن را ، فرآیند تولید محتوا مینامیم. این محتوا رایگان بوده و با هدف جذب مخاطب به شکلی آموزنده جذاب و ترغیب کننده منتشر می شود. این فرایند حساس است و باید با فکر و برنامهریزی قبلی دست به کار شوید چراکه به علت گوناگون بودن روشهای تولید محتوا میتوان به شیوه های ویدیویی، متنی، پستهای وبلاگی کتاب الکترونیک، توییت، اینفوگرافیک و… ، انتخاب روش و قالب موثر برای تولید و انتشار محتوای تولید شده بسیار پر اهمیت است.
در حقیقت، تحقیقات اخیر ثابت میکند که ایجاد محتوای جذاب با کیفیت باعث می شود مشتریان 131٪ بیشتر از کسب و کار شما خرید کنند.
تولید محتوای خوب و باکیفیت کاملا از یک روند ثابت پیروی میکند در این مطلب قصد داریم از ابتدا تا انتهای روند تولید محتوای خوب و صحیح را به شما آموزش بدهیم.
تولید محتوا چه روندی دارد؟
- ایده پردازی تولید محتوا
گام اول در تولید محتوا داشتن یک ایدهی درخور و مناسب محصول با خدمت شماست. برای ایده گرفتن میتوانید از هر آنچه که در اطراف شما وجود دارد ایده بگیرد، از محیط اطراف از مشورت با همکاران، از ایدههایی که خود مشتریان به شما میدهند. برای پیدا کردن ایده نیاز نیست که پشت میز بنشینید و خود را در بند پیدا کردن ایده در مدت زمانی کوتاه کنید. ایدهها میتوانند وقتی که در ایستگاه اتوبوس منتظر هستید یا موقع اتو کردن لباسها به سراغ شما بیایند. کافیاست در ناخودآگاهتان دغدغهی یافتن ایده را داشته باشید ایدهها راه خود را به سمت ذهن شما پیدا میکنند. در ادامه روشهایی را بررسی خواهیم کرد که موجب خلاقیت شما در ایده دادن میشود.
_ جستجوی کلمات کلیدی: خود منوی گوگل به شما اطلاعات مهمی را که مشتریان هنگام جستجو کردن به دنبال آن هستند را میدهد بهعلاوه موجب ممکن است ایدههای جدید را به شما بدهد که تا پیش از آن به ذهنتان خطور نکرده بود. اما جست و جوی دقیق کلمات راهکارهای پیچیده تری هم دارد.
_ از مشتریات بخواهید بازخوردهای خود را با شما در میان بگذارند: ایجاد فضای سوال و جواب مابین صاحبان کسبوکارها و مشتریان به تولیدکنندگان محتوا این امکان را میدهد که برای مشتریان فعلی محتوایی مناسب آنها خلق کنند که برای نگهداری مشتریان فعلی روشی کارا است.
_ خود را به جای مخاطب قرار دهید: اولین وظیفهی بازاریابان تولید محتوا درک مشتریان است. با اینکار شما درخواهید یافت که چه چیزی برای مشتری شما اولویت دارد تا بتوانید به فراخور آن محتوایی جذاب و ترغیب کننده تولید کنید.
_طوفان فکری: شما در سازمانتان ابزار قدرتمندی به نام دانش کل دارید. تیم پشتیبانی شما بینش زیادی در مورد مشکلات روزمره مشتریان شما دارند. تیم فروش نیز دانش زیادی در رابطه با پاسخ به سوالات احتمالی مشتریان و انتظارات آنها دارد. ازین رو برگزاری جلسات بارش فکری از روشهای کمککننده برای پیدا کردن بهترین ایدههاست.
_ در مورد رقبای خود اطلاعات جمع کنید: اطلاعاتی راجع به نوع محتوای تولید شده توسط رقیبتان و همچنین طرز برخورد با مشتریان و شیوهی کلی بازاریابی آنها جمع کنید. سپس تلاش کنید تا ضعف رقیب خود در بازاریابی را به نقطهی قوت خودتان تبدیل کنید و ایدههایی برای پر کردن این شکاف ارائه دهید.
تا به ابنجای کار با گامها و پیچ و خم های ایدهپردازی آشنا شدید. مرحلهی بعد برنامهریزی برای تبدیل این ایدهها به تولید محتوا است.
- برنامهریزی تولید محتوا
_ قالب تولید محتوای را تعیین کنید: اولین قدم تصمیم گیری در مورد شکل یا قالب تولید محتوا است. برخی ایدهها به صورت نمایش بصری تاثیرگذارتر هستند که نشاندهندهی تضمین جذب مخاطب هستند به صورت ویدیویی یا اینفوگرافیک عرضه شوند. گاهی تولید محتوای متنی، مقالات، کتابهای الکرونیک و… تاثیرگذارتر است. در این فرآیند حواستان باشد که از سئو سایت غافل نشوید.
_میتوانید با بررسی انواع محتوا اطلاعات بیشتری کسب کنید. همچنین میتوانید کلمهی کلید ی موضوع خود را در گوگل سرچ کنید تا ببینید در رابطه با موضوع شما چه نوع محتوایی در چه قالبی پیش از این منتشر شده است. سپس یک کلمهی کلیدی برای موضوع و محتوا خود انتخاب کنید تا بتوانید حین ساختن محتوای مورد نظر این کلمه را به طور مناسب در محتوای خود بگنجانید.
_ مقیاس پروژهی تولید محتوای خود را تعیین کنید. گاهی برای ارائهی محتوا تنها یک پست وبلاگی یا یک عکس در فضای مجازی کافیاست . گاهی نیز ما به یک استراتژی تولید محتوای سریالی نیاز داریم تا از چند قالب تولید محتوا در پلتفرمهای گوناگون استفاده کنیم و در این زمینه باید فکر کنید که میخواهید در انتهای کار پروژه تولید محتوای شما دقیقا چه شکلی به خود گرفته باشد. برای این کار باید یکسری سوالات را در مرحلهی برنامهریزی از خودمان بپرسیم.
- جامعه هدف ما چه کسانی هستند و در کدام مرحله از سفر خود قرار دارند؟
- زمان و هزینه لازم برای ایجاد محتوا چقدر است؟
- چگونه این محتوا در طرح بزرگتر استراتژی محتوای من قرار می گیرد؟
- این قسمت از محتوای چه کسی در سازمان من کمک خواهد کرد؟
- خلق و تولید محتوا
به مرحلهی تولید محتوا خوش آمدید. شما با گذراندن مراحل قبلی به این مرحله رسیدهاید و میتوان گفت تا به حال در ایدهپردازی و برنامهریزی خلق محتوا تجربه کسب کردهاید. در این مرحله باید به خاطر داشته باشید، تولید محتوا یک فرایند زنده است. اگر متوجه شدید که در تصمیماتی که در مراحل قبلی گرفتهاید یا قالبی که برای ارائهی محتوا در نظر گرفتهاید مشکلی وجود دارد، از اینکه یک قدم به عقب برگردید نترسید. این فرآیند باید روان باشد و با کسب اطلاعات جدید درباره مشتریان و مخاطبان خود، ممکن است نیاز به تنظیم مجدد داشته باشد. دقیق بودن محتوایی که برای مخاطب خود خلق می کنید گوگل را از میزان مربوط بودن محتوای شما آگاه می کند و می توانید بازده بهتری در فرآیند های سئو و گوگل ادوردز داشته باشید.
- آخرین مرحله در تولید محتوا چیست؟
پس از انتشار محتوای خود فراموش نکنید که مسیرتولید محتوا نیازمند برنامهریزی دقیقی برای قبل و بعداز انتشار محتواست. پس اجازه ندهید روند خوب تولید محتوای شما پس از انتشار محتوا با توقف روبرو شود. بلکه همیشه در حال آنالیز و پیدا کردن راههای موثرتر و بهتر باشد و فراموش نکنید که از اشتباهات خود درس بگیرید. پس از مدتی شما باید قادر باشید تا عواملی که برای شما و سازمانتان مفید است آگاهی داشته باشید و برای تولید محتواهای بعدی از این اطلاعات استفاده کنید.
اگر به دنبال تولید محتوای دقیق و اصولی هستید که کاملا متناسب با مسب وکارتان باشد و کلمات کلیدی اساسی را در خودش جای دهد، با تیم تخصصی بیزون تماس بگیرید.