اگر به تاریخ چندهزارساله انسان روی کره زمین نگاهی بیندازید میبینید که از زمان پدیدآمدن مبادله کالا به کالا، تبلیغ وجود داشته است. هر کسی سعی میکرده تا محصولات خود را به دیگران معرفی کند و مشتریان بیشتری برای آن پیدا کند. برعکس ماهیت تبلیغات، روش آن در طول زمان بههیچعنوان ثابت نبوده و با توجه به امکانات و تکنولوژیهای هر زمان تغییر کرده است. پاپیروسهایی از تمدن کهن مصر یافت شده که مردم را به خرید کالایی دعوت میکرده است. تبلیغات کلامی برای اولین بار در چین باستان بهصورت شعر دیده شد. در قرون وسطا شهرهای بزرگ و کوچک در اروپا رونق گرفتند و مردم کموبیش به شهرنشینی عادت کردند؛ اما ازآنجاکه اکثر افراد توان خواندن و نوشتن نداشتند، تبلیغات بهصورت تصویری انجام میشد. اینترنت بدون شک یکی از مهمترین اختراعات بشر است که همه جوانب زندگی ما ازجمله تبلیغات را متحول کرده است. در ادامه قصد داریم برخی از مؤثرترین روشهای تبلیغ در ایران ازجمله تبلیغات گوگل ادز را بررسی کنیم.
گوگل؛ پرمخاطبترین وبسایت جهان
چه چیزی یک تبلیغ را ارزشمند میکند؟ برای یک تبلیغ خوب که افراد را به سمت محصول موردنظر جذب کند، ویژگیهای زیادی وجود دارد؛ بدون شک یک تبلیغ خوب باید خلاقانه باشد و پیام موردنظر را به بهترین شکل منتقل کند.سادگی و قابلفهم بودن نیز اهمیت زیادی دارد و تبلیغاتی که پیچیدگی زیادی دارند، معمولاً موفقیت کمتری بهدست میآورند.همه اینها زمانی که کسی به تبلیغ شما نگاه نکند بیفایده است.مهمترین ویژگی یک تبلیغ، مخاطبین آن هستند و هیچ پلتفرمی به اندازه گوگل مخاطب ندارد.به همین دلیل است که آموزش کامل گوگل ادز اهمیت زیادی دارد.مخاطبین گوگل از هر پلتفرم اینترنتی دیگری در جهان بیشتر است.جالب است بدانید بهصورت روزانه8.5میلیارد جستوجو در گوگل انجام میشود.در کنار تعداد بالای جستوجوهای گوگل، تنوع آنها نیز اهمیت دارد.هر کس در هر نقطهای از دنیا، هر مشکلی که داشته باشد در گوگل بهدنبال راه حل آن میگردد.قطعاً شما هم هر سؤالی که داشته باشید در گوگل بهدنبال آن میگردید.حال تصور کنید که بتوانید از این حجم سرچ بالا برای تبلیغ محصول یا خدمات خود استفاده کنید.گوگل ادز یک پلتفرم تبلیغ است که توسط کمپانی عظیم گوگل بهوجود آمده و به صاحبان کسبوکار اجازه میدهد تا برای محصولات و خدمات خود مشتری جذب کنند.
گوگل ادز چطور کار میکند؟
برای استفاده از تبلیغات گوگل ادز ابتدا باید اکانت بسازید.عملکرد کلی گوگل ادز بسیار ساده است.گوگل تبلیغ مدنظر شما را از صفحه نتایج جستوجو گرفته تا وبسایتهای مختلف نمایش میدهد و به ازای هر باری که روی تبلیغ کلیک میشود، مبلغی را از شما دریافت خواهد کرد.تبلیغات همواره برای افرادی به نمایش در میآیند که جستوجوی مرتبطی انجام داده باشند؛بهاینترتیبآن فرد به محصولات و خدمات شما نیاز خواهد داشت و احتمال خرید کردن او از شما بیشتر است.یکی از ویژگیهای مهم گوگل ادز نیز همین هدفدار بودن آن است.وبسایتهایی نیز هستند که توافق کردهاند که تبلیغات گوگل را نمایش دهند.داستان به اینجا ختم نمیشود و تبلیغات شما ممکن است حتی در برنامهها و بازیهای مختلف نیز به نمایش درآید.
گوگل ادز پلتفرمی پیچیده است که قابلیتهای زیادی را در خود جای داده است.برای استفاده از این قابلیتها و نمایش تبلیغ خود باید مبلغی را پرداخت کنید.وی دیجیتال مارکتینگ همانطور که از نامش پیداست یکی از شرکتهای مجری کمپینهای تبلیغاتی است که بهصورت حرفهای خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ و گوگل ادز را ارائه میدهد.از طریق وی دیجیتال مارکتینگ شما قادر خواهید بود بهراحتی مبلغ مدنظر را به ریال از طریق کارتهای بانکی خود پرداخت کرده و به این شکل به خدمات گوگل دسترسی پیدا کنید.وی مارکتینگ بهصورت کامل از شما پشتیبانی خواهد کرد.این شرکت عضو گوگل پارتنر است که یک قابلیت جدید بوده و به شرکتهای فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ اجازه میدهد، کنترل اکانت گوگل ادز خود را به فرد دیگری بسپارند.تنها مزیت گوگل ادز در انجام تبلیغات نیست و این پلتفرم اطلاعات کاملی از افرادی که از تبلیغات شما بازدید کردهاند، به شما ارائه میدهد؛ با تحلیل این دادهها میتوانید تبلیغات گوگل ادز را بهینه کنید.به کمک آنها میتوانید متوجه شوید دقیقاً چه افرادی تبلیغات شما را نگاه میکنند؛ چند سال سن دارند، مرد هستند یا زن و بسیاری از اطلاعات مفید دیگر. ساعت بازدید شما نیز توسط گوگل ادز ثبت میشود که خود میتواند یک داده معنادار و کاربردی دیگر باشد.در کنار همه اینها، وی دیجیتال مارکتینگ بهصورت کاملاً رایگان آموزش کامل گوگل ادز را در وبسایت خود قرار داده که بهراحتی میتوانید از آن استفاده کنید.
اینستاگرام؛ محبوبترین شبکه اجتماعی در ایران
گوگل محبوبترین پلتفرم اینترنتی در ایران است و اما افراد معمولاً از آن برای سرگرمی استفاده نمیکنند.از طرفی اینستاگرام یک شبکه اجتماعی بسیار محبوب در ایران است که میلیونها ایرانی از آن برای به اشتراک گذاشتن عکسهای خود با دیگران و بیان داستانهایشان استفاده میکنند.اینستاگرام تبدیل به چیزی فراتر از سرگرمی شده و بسیاری از ورزشکاران، هنرمندان و حتی سیاستمداران نیز از آن استفاده میکنند.طبیعتاً پتانسیل بالای این شبکه اجتماعی از دید صاحبان کسبوکار پنهان نمانده و آنها نیز برای بهرهبردن از ترافیک بالای کاربران دست به کار شدهاند.هر روز افراد بسیاری از طریق اینستاگرام محصولات یا خدمات خود را برای دیگران به نمایش در میآورند و بهدنبال جذب مشتری هستند.این روش، راهی کمهزینه برای جذب مشتری است وبهویژهاگر ریلزهای شما وایرال شود در بازه زمانی کوتاهی مشتریان بسیاری را جذب خواهید کرد.شاید برایتان جالب باشد که تبلیغ کردن در اینستاگرام ممکن است.برای بهرهمندی از این قابلیت، اکانت شما باید در حالت بیزینس قرار داشته باشد.پسازآن، کار دشواری نخواهید داشت.اگر میخواهید طراحی کمپین تبلیغاتی خود را به یک متخصص بسپارید ما به شما وی دیجیتال مارکتینگ را پیشنهاد میکنیم.وی تبلیغات شما را در صفحهHomeاستوری کاربرانی که به نحوی به محصول یا خدمات شما ارتباط دارند به نمایش در میآورد.برای این کار لازم نیست که حتماً این افراد شما را فالو کرده باشند و به همین دلیل مخاطبین هدفتان محدود به فالوورهای شما نیستند.وی دیجیتال مارکتینگ، مخاطبین شما را براساس جنسیت، سن و مکان جغرافیایی دستهبندی میکند تا آگاهی بیشتری نسبت به مشتریان احتمالی خود داشته باشید و متناسب با آنها تصمیمات خود را بگیرید.به کمک وی تبلیغات شما در ده دقیقه به نمایش در خواهند آمد و هر وقت که بخواهید میتوانید کمپین خود را تغییر دهید.
با توجه به محبوبیت گوگل و اینستاگرام بهتر است در هر دو حضور داشته باشید.اگر برای ارائه خدمات و محصولات خود وبسایت دارید حضورتان در گوگل ادز ضروری است و اگر فقط در اینستاگرام فعالیت میکنید بهتر است بهکارگیری تبلیغات اینستاگرام را مدنظر قرار دهید.البته بدون شک بیشترین بازدهی را در صورت داشتن همزمان دو کمپین تبلیغاتی در اینستاگرام و گوگل خواهید داشت.با این کار به طیف وسیعی از مشتریان احتمالی خود دسترسی خواهید داشت و فروشتان سر به فلک خواهد کشید.
کانالهای دیگر تبلیغاتی در ایران
روشهای زیادی برای نشاندادن محصولات شما وجود دارند که محبوبترین آنها گوگل و اینستاگرام هستند.بااینحال بنابر دلایل مختلف ممکن است تصمیم بگیرید در فضاها و پلتفرمهای دیگر نیز به معرفی محصول خود بپردازید.فیسبوک یکی از شبکههای اجتماعی زیرمجموعه متا است که پلتفرمهای بزرگی مانند اینستاگرام و واتساپ را در اختیار دارد.اطلاعاتی که از کاربران در فیسبوک وجود دارد با دیگر شبکههای اجتماعیقابلمقایسهنیست و همین ویژگی به شما امکان انجام یک هدفگیری دقیق را میدهد.شما میتوانید تبلیغات خود را براساس سن، جنسیت و زبان، علایق، تحصیلات، محل کار و حتی وضعیت تأهل به کاربران نمایش دهید و به این صورت احتمال اینکه یک کاربر محصول یا خدمات شما را خریداری کند بسیار بیشتر میشود.یکی دیگر از شبکههای اجتماعی لینکدین است که فضای حرفهایتری نسبت به دیگر شبکههای اجتماعی دارد.این پلتفرم برخلاف بسیاری از پلتفرمهای دیگر مانند اینستاگرام برای سرگرمی ساخته نشده و بسیاری از کمپانیهای بزرگ در جهان و همچنین افراد موفق در حوزههای مختلف در لینکدین حضور دارند.اگر حس میکنید میتوانید از این فضا برای معرفی محصولات و خدمات خود استفاده کنید، باید بدانید که لینکدین برای کسانی کاربرد دارد که میخواهند کسبوکار و خدمات خود را به کسبوکارهای دیگر معرفی کنند؛ به دلیل همین ویژگی معمولاً هزینه تبلیغات در لینکدین از سایر شبکههای اجتماعی بالاتر است؛ اما بدون شک مشتری که از این طریق بهدست میآید ارزش بیشتری از سایر پلتفرمها دارد.
تبلیغات خوب؛ رمز موفقیت یک کسبوکار
داشتن خدمات و محصولات خوب قطعاً اهمیت زیادی دارد؛ اما تا زمانی که اینها را به مشتریان احتمالی خود معرفی نکنید، فروش خاصی را تجربه نخواهید کرد. در این مقاله سعی کردیم چند کانال تبلیغاتی که در ایران محبوبیت زیادی دارند را به شما معرفی کنیم. اگر به دنبال آموزش کامل گوگل ادز میگردید یا میخواهید در گوگل ادز تبلیغات داشته باشید، به وبسایت وی دیجیتال مارکتینگ سر بزنید.