خانه » آموزش » تلگرام مارکتینگ چیست؟ نقش تلگرام در بازاریابی دیجیتال

تلگرام مارکتینگ چیست؟ نقش تلگرام در بازاریابی دیجیتال

تلگرام مارکتینگ چیست

چکیده : تلگرام در سال 2013 توسط نیکولا و پاول دورف، دو برادر روس به بازار معرفی شد و به تدریج توانست عنوان محبوبترین پیام رسان را برای خود ثبت کند. مزایا و امکانات این اپلیکیشن به حدی بالا بود که بسیاری از کسب و کارها تصمیم گرفتند با استفاده از کانال ها، گروه ها و ربات های تلگرام برای افزایش فروش و بازاریابی خود از آن بهره ببرند. امروزه میلیون ها کسبوکار در این فضا حضور دارند که به خوبی کسب درآمد می کنند.

نقش پیام‌رسان‌ها در حوزه دیجیتال مارکتینگ هر روز در حال پررنگ‌تر شدن است و انسان‌ها نه‌تنها ترجیح می‌دهند بیشتر اوقات فراغت خود را در این فضاها سپری کنند، بلکه بسیاری از فعالیت‌های روزمره خود را نیز به کمک آن به انجام می‌رسانند.

تلگرام با رابط کاربری ساده خود یکی از همین پیام‌رسان‌هاست که فیلترینگ هم نتوانسته مانع گسترش استفاده از آن شود. از همین رو کسب‌وکارهای مختلف می‌توانند با حضور در این بستر از فرصت‌های موجود در آن برای بازاریابی و رشد مجموعه خود بهره ببرند.

 

تلگرام مارکتینگ چیست؟

تلگرام مارکتینگ یک روش استفاده از پلتفرم تلگرام برای تبلیغات، ارتباط با مشتریان، و تبادل اطلاعات است. این روش شامل استفاده از کانال‌ها، گروه‌ها، ربات‌ها و حتی تبلیغات پولی در تلگرام برای ارتقا و ترویج محصولات یا خدمات مختلف است. به‌عنوان‌مثال: کانال‌ها و گروه‌های تلگرام می‌توانند برای انتشار محتوا، ارائه پیشنهادها و تبلیغ محصولات به مخاطبان، مورد استفاده قرار بگیرند.

تلگرام یک پلتفرم پرطرف‌دار برای ارتباطات آنلاین است که امکان ارسال پیام‌های متنی، تصویری، صوتی و ویدئویی را فراهم می‌کند. این ویژگی‌ها باعث شده است که کسب‌وکارها از تلگرام به‌عنوان یک ابزار ارتباطات و بازاریابی استفاده کنند. همچنین، ربات‌های تلگرام می‌توانند ارائه خدمات خودکار، پاسخگویی به سوالات مشتریان و حتی فرآیندهای خرید را ساده‌تر نمایند. همچنین می توانید با خرید تلگرام پرمیوم از خدمات شگفت انگیز آن استفاده کنید که میتواند دنیای جدیدی را بروی شما در حوزه دیجیتال مارکتینگ باز کند.

تلگرام مارکتینگ چیست؟

چرا باید از تلگرام در بازاریابی استفاده کنیم؟

صرف‌نظر از راحتی فرآیند خرید در سایت یا اپلیکیشن‌های اختصاصی برای هر فروشگاه، امروزه مردم از کسی خرید می‌کنند که احساس نزدیکی و تعامل بیشتری با آن داشته باشند. چت کردن در پلتفرم‌هایی مثل تلگرام دقیقاً چنین حسی را به کاربر القا می‌کند.
درست است که تلگرام یک شبکه اجتماعی نیست؛ اما جزو اپلیکیشن‌های پر طرف‌داری است که با امکانات و قابلیت‌های خود می‌تواند ساعت‌های متمادی یک کاربر را پر کند. طبق آخرین آمار منتشر شده؛ بیش از 50 میلیون ایرانی در این اپلیکیشن حساب کاربری دارند.
به‌علاوه شما می‌توانید با دریافت تیک آبی، اعتبار خود و کسب‌وکارتان را افزایش دهید و به جذب اعتماد مشتریان و سایر شرکت‌های همکار نیز کمک کنید. پس اگر تمایل دارید مشتریان وفاداری بسازید که برای خرید بی هیچ تردیدی شما را انتخاب می کنند، همین حالا برای تلگرام مارکتینگ برنامه‌ریزی کنید.

 

با چه روش‌هایی می‌توان از تلگرام برای بازاریابی استفاده کرد؟

خوشبختانه توسعه‌دهندگان تلگرام سعی کرده‌اند موازی با پیشرفت تکنولوژی، فضای حرفه‌ای‌تری را در این پلتفرم ایجاد کرده و امکانات و قابلیت‌های آن را توسعه دهند. از این‌ رو چندین روش متفاوت وجود دارد که می‌توانید بر اساس استراتژی‌های خود یک یا چند مورد را انتخاب و برای بازاریابی کسب‌وکارتان از آن کمک بگیرید.

 

کانال تلگرامی

کانال‌های تلگرامی محیط‌هایی هستند که به شما اجازه می‌دهند تا محتوا، اخبار، اطلاعیه‌ها یا هر چیز دیگری را با کاربران به اشتراک بگذارید. برای کسب‌وکارها، این کانال‌ها می‌توانند یک ابزار قدرتمند برای برقراری ارتباط با مشتریان، انتقال اطلاعات، تبلیغات و حتی فروش محصولات یا خدمات باشند. امکانات و قابلیت‌های یک کانال تلگرامی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ارسال محتوا: امکان ارسال متن، عکس، ویدئو، فایل و صدا در کانال وجود دارد که می‌تواند برای ارتباط با دنیای بیرون و نمایش محصولات و خدمات مورد استفاده قرار بگیرد.
  • آمار و اطلاعات بازدید: قابلیت مشاهده تعداد اعضا، تعداد بازدیدها و سایر آمارهای مربوط به فعالیت کانال را فراهم می‌کند تا شما بتوانید تجزیه و تحلیل خوبی از عملکرد خودتان و فعالیت مشتریان داشته باشید.
  • پین کردن پست‌ها: امکان پین کردن پست‌های مهم مثل اطلاعیه های جدید، آخرین تغییرات قیمت و… در قسمت بالای کانال برای دسترسی آسان‌تر کاربران وجود دارد.
  • معرفی محصولات: این کانال‌ها می‌توانند برای تبلیغات محصولات یا خدمات، به‌اشتراک‌گذاری تخفیف‌ها و پیشنهادهای ویژه مورد استفاده قرار گیرند.

همچنین، توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از ربات‌ها (بات‌ها) و API ‌های تلگرام، قابلیت‌های دیگری مانند: سیستم‌های پرداخت، رزرو سفارش، ارسال خودکار محتوا و غیره را به کانال‌ها اضافه کنند.

 

گروه تلگرامی

گروه‌های تلگرامی، یک فضای گروهی هستند که به کاربران اجازه می‌دهند تا با یکدیگر به صورت هم‌زمان در یک محیط ارتباط برقرار کنند. برای یک کسب و کار، گروه‌های تلگرامی می‌توانند ابزاری قدرتمند برای برقراری ارتباط با تیم، مشتریان، مخاطبان و همچنین برای ارائه خدمات و محصولات باشند. برخی کارایی‌های مهم گروه‌های تلگرامی برای کسب‌ و کار ها عبارتند از:

  • ارتباط فوری با تیم: ایجاد یک فضای گفتگوی آنلاین برای تیم کاری، تبادل اطلاعات و هماهنگی رویدادها و پروژه‌ها. حتی می‌توان از این گروه‌ها برای به‌اشتراک‌گذاری تجربه‌های مشتریان نیز کمک گرفت و با ایجاد یک فضای صمیمی از آنان خواست تا نظر خود را نسبت به هر یک از محصولات کامنت کرده یا آن را به دیگران توصیه کنند.
  • به‌علاوه شما می‌توانید سطح دسترسی افراد را در گروه مشخص کنید تا اعضا مطابق با شرایط و قوانین به فعالیت ادامه دهند.
  • پشتیبانی مشتریان: ارائه پشتیبانی و پاسخگویی به سوالات و نیازهای مشتریان دراسرع‌وقت باعث می‌شود احساس ارزشمندی کنند و بدانند که شما دنبال ارائه خدمات به بهترین نحو ممکن هستید.
  • تبلیغات و فروش: معرفی محصولات و خدمات جدید، ارسال تخفیف‌ها و پیشنهادات ویژه به اعضای گروه برای افزایش فروش یکی دیگر از مواردی است که یک گروه تلگرامی در اختیار شما قرار می‌دهد.
  • برگزاری وبینارها و جلسات آنلاین: امکان برگزاری جلسات آنلاین، وبینارها، دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های کاری در گروه و به صورت صوتی یا تصویری وجود دارد و شما می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن برای برگزاری چنین جلسه‌ای، بدون هیچ مقدمه‌ای اقدام کنید.

در کل، گروه‌های تلگرامی می‌توانند یک ابزار موثر برای سازمان‌ها و کسب‌وکارها باشند تا ارتباطاتشان را بهبود داده و از طریق این فضاها، ارزش بیشتری به مخاطبان و مشتریان خود ارائه دهند.

 

ربات تلگرامی

ربات‌های تلگرامی یا به اصطلاح “بات” ها، برنامه‌هایی هستند که در پلتفرم تلگرام با کدنویسی عمل می‌کنند و قابلیت خصوصی‌سازی و انجام وظایف مختلفی را دارند. اگر نحوه فروش محصولات و ارائه خدمات شما به نحوی است که مشتریان نیاز دارند به صورت 24 ساعته با شما در ارتباط باشند، این بات‌ها می‌توانند از طریق پیام‌رسان تلگرام با کاربران تعامل کنند و خدمات گوناگونی ارائه دهند. مزایا و قابلیت‌های بات‌های تلگرامی شامل موارد زیر هستند:

  • پاسخگویی خودکار: بات‌ها می‌توانند به صورت خودکار به پیام‌ها و سوالات کاربران پاسخ دهند، این کاربرد برای پشتیبانی یا ارائه اطلاعات سریع بسیار مفید است. مثلا برای برخی سوالات پر تکرار لازم نیست هر بار یک ادمین به مشتریان رسیدگی کند. بلکه می‌توان به صورت پیش‌فرض پاسخ این سوالات را در ربات تعریف کرد.
  • ارسال اطلاعات و فایل: بات‌ها قابلیت ارسال اطلاعات، فایل‌ها، عکس‌ها و حتی ویدیوها را دارند. پس شما می‌توانید به‌راحتی برای استعلام قیمت، نمایش مشخصات و عکس محصول، آدرس فروشگاه و…. از این ربات‌ها استفاده کنید.
  • کارکردهای خاص: بعضی از بات‌ها قابلیت تبدیل ارز، ترجمه متون، پیش‌بینی هوا، ایجاد یادآوری و غیره را دارند که برای کاربران بسیار مفید است. اگر نیاز به ایجاد درگاه پرداخت دارید، ربات تلگرامی می‌تواند برای شما کارایی خوبی داشته باشد.
  • سفارش و رزرو: بات‌ها می‌توانند به کاربران این امکان را بدهند تا سفارش‌های مختلف را از طریق تلگرام ثبت کنند یا به صورت رزرو نگه دارند.

بات‌های تلگرامی با توجه به امکانات و قابلیت‌هایشان، می‌توانند برای کسب‌وکارها در بسیاری از زمینه‌ها ابزار موثری باشند.

چرا باید از تلگرام در بازاریابی استفاده کنیم؟

نقش ربات‌های تلگرام در بازاریابی دیجیتال

همان‌طور که در قابلیت‌های ربات‌ها بررسی کردیم، ربات‌ها در تلگرام مارکتینگ نقش بسیار مهمی دارند و می‌توانند به طور قابل توجهی بر استراتژی بازاریابی تأثیرگذار باشند. برخی از اهمیت‌های ربات‌ها در تلگرام مارکتینگ عبارت اند از:

  • ارائه خدمات به صورت آنی و اتوماتیک: ربات‌ها به کمک هوش مصنوعی و الگوریتم‌های خاص، قادرند بدون نیاز به دخالت انسانی و به صورت آنی و اتوماتیک پاسخگوی سوالات مشتریان باشند و خدمات مختلفی ارائه دهند.
  • ارتباط فوری با مشتریان: این ربات‌ها امکان برقراری ارتباط فوری با مشتریان را فراهم می‌کنند و می‌توانند به سرعت به سوالات و نیازهای آن‌ها پاسخ دهند که این امر می‌تواند به ارتقا تجربه مشتری کمک کند.
  • پاسخگویی به سوالات متداول: از طریق ربات‌ها می‌توان به سوالات متداول مشتریان پاسخ داد و آن‌ها را در جستجوی اطلاعات و خدمات مورد نیازشان هدایت کرد.
  • استفاده از منابع بهینه: استفاده از ربات‌ها به کمک منابع دیجیتال و هوش مصنوعی می‌تواند به بهینه‌سازی استفاده از منابع شرکت و کاهش هزینه‌ها کمک کند.
  • پیشرفت در تجربه مشتری: توانایی ربات‌ها در ارائه خدمات سریع، دقیق و همچنین  می‌تواند به ارتقاء تجربه مشتری منجر شود که این موضوع می‌تواند بر رضایت و وفاداری مشتریان تأثیر گذار باشد.
  • استفاده در فرآیندهای فروش و پشتیبانی: ربات‌ها می‌توانند در فرآیندهای فروش، ارسال پیشنهادات، و حتی پشتیبانی مشتریان نقش مهمی ایفا و به بهبود عملکرد این فرآیندها کمک کنند.

نقش ربات‌های تلگرام در بازاریابی دیجیتال!

با سرویس‌های آریاپی از تلگرام برای بازاریابی کمک بگیرید!

تلگرام در سال 2013 توسط نیکولا و پاول دورف، دو برادر روس به بازار معرفی شد و به تدریج توانست عنوان محبوبترین پیام رسان را برای خود ثبت کند. مزایا و امکانات این اپلیکیشن به حدی بالا بود که بسیاری از کسب و کارها تصمیم گرفتند با استفاده از کانال ها، گروه ها و ربات های تلگرام برای افزایش فروش و بازاریابی خود از آن بهره ببرند. امروزه میلیون ها کسبوکار در این فضا حضور دارند که به خوبی کسب درآمد می کنند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *