خانه » آموزش » 6 کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

6 کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

6 کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

هوش مصنوعی هر روز در حال پیشرفت است و بسیاری از جنبه‌های زندگی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. یکی از حوزه‌هایی که هوش مصنوعی تحول عظیمی در آن به وجود آورده، دیجیتال مارکتینگ است. با اینکه برخی از افراد مخالفت زیادی با AI دارند، ولی اگر نحوه استفاده از آن را بلد نباشیم، خیلی زود هوش مصنوعی جای کسب و کار ما را می‌گیرد. استفاده از این فناوری در دیجیتال مارکتینگ می‌تواند سرعت انجام کارها را افزایش دهد.

وب‌سایت پیشنهادی : آژانس دیجیتال مارکتینگ دونات 

 

 

هوش مصنوعی چه ارتباطی با دیجیتال مارکتینگ دارد؟

شاید برای شما این سوال پیش آید که AI چه ارتباطی با دیجیتال مارکتینگ دارد؟ تا همین چند سال پیش، بسیاری از بازاریابان در استفاده از این تکنولوژی تردید داشتند و به سراغ آن نمی‌رفتند. اما با پیشرفته شدن هوش مصنوعی، بسیاری از برندهای موفق مثل Microsoft، Spotify و آمازون به سراغ این فناوری رفتند. برای مثال، موتور جستجوی بینگ برای نشان دادن بهترین نتایج به کاربران از هوش مصنوعی استفاده می‌کند. همچنین آمازون با کمک هوش مصنوعی و با توجه به خریدهای و بازدیدهای قبلی و سایر فاکتورها، محصولات مرتبط به خریداران پیشنهاد می‌کند.

هوش مصنوعی طیف وسیعی از مزایا را در اختیار دیجیتال مارکترها قرار می‌دهد. در واقع، این فناوری با شناسایی علایق کاربران و استفاده از تجربیات آن‌ها، بازاریابی هدفمند انجام می‌دهد. در نتیجه، میزان بازگشت سرمایه را برای کسب و کارها چندین برابر می‌کند.

هنگامی که هوش مصنوعی وارد دنیای دیجیتال مارکتینگ شد، بسیاری از افراد در مورد از بین رفتن فرصت‌های شغلی صحبت می‌کردند. اما با افزایش استفاده از این ابزار، متوجه شدند که هوش مصنوعی نیاز به یک رهبر انسانی دارد و صرفا یک ابزار است. پس می‌توان کارهایی همچون تدوین استراتژی، استراتژی سئو، تبلیغات، پاسخ به ایمیل‌ها و تولید محتوا انجام داد.

سوال مهم : وظایف آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست؟

 

6 کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

6 کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

زمان، نقش بسیار مهمی در زندگی هر فرد دارد. با یادگیری AI و کاربرد آن در کارهای خود، مدت زمان زیادی را در کارهایتان صرفه‌جویی خواهید کرد. چرا که با کمک این فناوری قادر هستند در مدت زمان کوتاهی محتوا تولید کنید، تبلیغات بسازید، پشتیبانی عالی داشته باشید و تجربه فوق‌العاده‌ای را برای کاربران به وجود آورید. در بازاریابی مدرن، جمع‌آوری و پردازش حجم زیادی از داده‌ها و ارائه آن‌ها به صورت بهینه شده، مهمترین مؤلفه به شمار می‌رود که با کمک هوش مصنوعی می‌توان آن را به راحتی انجام داد.

 

1. ساخت تبلیغات حرفه‌ای و هدفمند با هوش مصنوعی

تبلیغات، مهمترین بخش در دیجیتال مارکتینگ است و به کسب و کارها کمک می‌کند تا سریع‌تر مخاطب هدف خود را پیدا کنند. با کمک هوش مصنوعی می‌توانید:

  • اطلاعات کاربران از جمله جنسیت، سن و علایق آن‌ها را جمع‌آوری کرده و بهترین تبلیغات را به آن‌ها نشان دهید.
  • برای ساخت تبلیغ یک محصول ایده بگیرید.
  • پربازدیدترین تبلیغات سال‌های اخیر را بدانید.
  • حتی هوش مصنوعی می‌تواند صفر تا صد تبلیغات را بسازد.

به طور مثال، هنگامی که شما در سایت‌های مختلف مشغول گشت و گذار هستید، گوگل این اطلاعات را جمع‌آوری کرده و با کمک هوش مصنوعی، بهترین تبلیغات و محصولات را به شما پیشنهاد می‌کند. همچنین شرکت‌های بزرگی همچون کوکا کولا و کوارتز برای ساخت بخشی از تبلیغات خود از این فناوری استفاده کرده‌اند.

علاوه بر شرکت‌های بزرگ، کسب و کارهای کوچک نیز می‌توانند از هوش مصنوعی برای ساخت تبلیغات یا ایده گرفتن استفاده نمایند. برای مثال اگر عکس محصولات را به هوش مصنوعی بدهید، یک بنر تبلیغاتی برای شما درست می‌کند. حتی می‌توانید برای نوشتن سناریو تبلیغاتی نیز از آن کمک بگیرید.

اگر به تبلیغات کلیکی یا بنری که در برخی سایت نمایش داده می‌شود، توجه کنید، متوجه خواهید شد که آن‌ها با علایق شما یکی هستند. در واقع، هوش مصنوعی داده‌های مربوط به وب‌گردی شما را جمع‌آوری کرده و بر طبق آن، بهترین ها را به شما پیشنهاد می‌دهد.

 

2. طراحی سایت در کمترین زمان

تا قبل از هوش مصنوعی، برای داشتن وب‌سایت باید مهارت‌های مختلفی را یاد می‌گرفتید. اما AI این قابلیت را فراهم کرد تا بدون نیاز به هیچ کمکی، هر سایتی را طراحی کنید. پلتفرم‌های مختلفی برای اینکار وجود دارد که از بهترین آن‌ها می‌توان به The Grid و Wix اشاره کرد.

بنابراین تنها چیزی که برای طراحی سایت نیاز دارید، محتوا، تصاویر و طرح مورد نظر برای صفحات است. البته با کمک هوش مصنوعی می‌توان محتوا و تصاویر را نیز تولید کرد.

 

3. کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ برای پیش‌بینی نتایج تبلیغات

همانطور که اطلاع دارید، تبلیغات هزینه زیادی دارد. به همین دلیل اگر از تاثیر تبلیغات مطمئن نباشید، ضرر مالی زیادی را تجربه خواهد کرد. حتی ممکن است به خاطر بی‌کیفیت بودن تبلیغات، بسیاری از مشتریان خود را از دست بدهید. در این شرایط چه کاری می‌توان انجام داد؟ چطور مطمئن شویم تبلیغات اثربخشی لازم را خواهد داشت؟

هوش مصنوعی نتایج تبلیغاتی که از قبل در گوگل یا سایر پلتفرم‌ها انجام شده را ذخیره کرده است. به همین دلیل با تجزیه و تحلیل داده‌های گذشته متوجه می‌شود که تبلیغات شما تا چه اندازه موثر خواهد بود. بنابراین با مقایسه تبلیغات خود با تبلیغات گذشته، جلوی بسیاری از هزینه‌های اضافی را خواهید گرفت.

 

 4. تولید محتوا سریع و هوشمندانه

از مهمترین کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ می‌توان به تولید محتوا اشاره کرد. در واقع، از میان همه روش‌هایی که برای بازاریابی آنلاین استفاده می‌کنند، بازاریابی محتوایی نقش بسیار مهمی در جذب و تبدیل مشتریان دارد. AI به شما کمک می‌کند تا برای صفحات لندینگ، محصولات، دسته‌بندی‌ها و بخش وبلاگ سایت محتوا تولید کنید. همچنین می‌توان به کمک این فناوری برای شبکه‌های اجتماعی و ایمیل‌ها نیز محتوا تولید کرد.

علاوه بر موارد بالا، هوش مصنوعی ایده‌های خوبی برای تولید محتوا و طراحی استراتژی محتوایی ارائه می‌دهد. این فناوری محتواهای مختلف موجود در سطح وب را بررسی کرده و از آن‌ها یاد می‌گیرد و قادر است محتوای شبیه به انسان تولید کند. البته در حال حاضر بهتر است محتوای تولید شده توسط AI را قبل از انتشار بررسی کنید.

 

5. ارائه پیشنهادهای خاص به مشتریان

هر کاربری که وارد سایت می‌شود، سلیقه و علایق خاص خود را دارد. در صورتی که برای همه مشتریان یک پیشنهاد ارائه کنیم، احتمالا بازخورد خوبی نخواهیم گرفت. اما اگر پیشنهاد هر کاربر منحصر به فرد و مخصوص به خود او باشد، نتیجه خوبی به دست خواهید آورد.

برای انجام اینکار باید از هوش مصنوعی کمک بگیرد. AI با جمع‌آوری داده‌های جستجوی کاربران در سایت، علایق و سلیقه او را حدس زده و پیشنهادهایی منحصر به فردی را به او ارائه می‌دهد. همچنین می‌توان با قرار دادن یک ربات به‌عنوان دستیار شخصی، راهنمایی بیشتری را در اختیار کاربران قرار داد؛ کاری که انجام آن برای انسان غیرممکن است. به طور مثال اگر همزمان 2000 کاربر در سایت وجود داشته باشند، راهنمایی همه آن‌ها به وسیله انسان بسیار سخت و گاهی مواقع غیر ممکن خواهد بود. چرا که هیچ فروشگاهی نمی‌تواند برای هر مشتری دستیار شخصی ارائه کند؛ به طوری که با علایق و سلیقه‌های او آشنایی داشته باشد.

 

6. ارائه پشتیبانی حرفه‌ای به مشتریان

دیگر کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ، پشتیبانی سریع است. برای مثال فرض کنید مشتری یک کالا را سفارش داده ولی کالا معیوب به دست او رسیده است. در این شرایط اگر با بخش پشتیبانی تماس بگیرد، امکان دارد پشتیبانی پاسخ او را ندهد؛ به‌خصوص اگر در ساعات غیراداری باشد. این مساله باعث می‌شود تا مشتری احساس بدی پیدا کند.

برای رفع این مساله می‌توان از هوش مصنوعی استفاده کرد. کافی است ربات هوش مصنوعی را در سایت نصب کنید تا در صورتی که مشتری گزینه «کالا معیوب به دستم رسید» را انتخاب کرد، پاسخ او را بدهد. با اینکار خیال مشتری راحت می‌شود و از پشتیبانی رضایت کافی را خواهد داشت. حتی هوش مصنوعی می‌تواند به سایر سوالات کاربران نیز پاسخ دهد.

6 کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

سایر کاربردهای هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ فقط به موارد بالا ختم نمی‌شود. در ادامه با دیگر کاربردهای این فناوری آشنا خواهیم شد.

  • ایده‌پردازی: اگر برای نوشتن محتوا هیچ ایده‌ای ندارید، کافی است از هوش مصنوعی بخواهید شما را راهنمایی کند. ChatGPT یکی از بهترین گزینه‌ها برای پیدا کردن ایده است. این فناوری قادر است ایده‌های مختلفی برای ساخت ریلز یا پست اینستاگرام نیز ارائه دهد.
  • نوشتن کپشن: اگر برای نوشتن کپشن در شبکه‌های اجتماعی هیچ ایده‌ای ندارید، از هوش مصنوعی کمک بگیرید. حتی اگر از کپشن خوشتان نیامد، AI آن را ویرایش می‌کند. یکی از بهترین ابزارها برای نوشتن کپشن، Otter.ai است.
  • ساخت محتوای گرافیکی: اگر برای محتوا نیاز به تصویر دارید، به هوش مصنوعی بگویید تا تصویر مورد نظر شما را ایجاد کند. برای تولید عکس می‌توانید از هوش مصنوعی‌های Bing و Thumbnail Blaster استفاده کنید. همچنین اگر برای ساخت ریلز اینستاگرام با مشکل مواجه هستید، AI به شما کمک می‌کند. برای مثال، پلتفرم Eklipse به طور اتوماتیک ویدیوهای شما در فیسبوک، یوتیوب و سایر شبکه‌های اجتماعی را بررسی کرده و از دل آن‌ها یک ریلز درست می‌کند.
  • پیشنهاد هشتگ مرتبط: پیدا کردن هشتگ‌های مرتبط در شبکه‌های اجتماعی گاها کار سختی است. اما با کمک هوش مصنوعی می‌توانید در مدت زمان کوتاهی هشتگ‌های مرتبط را پیدا کنید. Rite Tag و ChatGPT گزینه‌های مناسبی برای اینکار هستند.

پیشنهاد نویسنده : ۱۰ تکنیک عالی روانشناسی فروش برای افزایش مشتری و درآمد

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *