مقایسه سوناتا هیبرید با CHR هیبرید
خودروهای هیبرید به محض اینکه پا به بازار گذاشتند تمام توجهها را به خود جلب کرده و فروش بالایی به خود اختصاص دادند. اغلب کشورهای پیشرفته دنیا که در بازار جهانی خودروسازی برندهای خاص خود را عرضه میکنند سعی در به کار بردن این سیستم در خودروهای تولیدی خود دارند. کره جنوبی و ژاپن دو نمونه از این کشورها بوده که اتفاقا هووی هم در زمینه تولید خودرو محسوب میشوند. در این مقاله قصد داریم به مقایسه این دو محصول هیبرید این دو کشور یعنی هیوندا سوناتای کرهای و تویوتا C-HR ژاپنی بپردازیم. پس پیشنهاد میکنیم که تا پایان همراه ما بمانید.
معرفی دو خودرو
در سال 2015 بود که یک سدان جدید از شرکت هیوندا بر صنعت خودروسازی این کشور و دنیا سایه انداخت و آن خودرویی نبود جز سوناتا LF هیبرید که هفتمین نسل از خودروهای سدان این شرکت محسوب میشد. از این خودرو در هر دو نسخه بنزینی و هیبرید به ایران صادر شد که عموما نسخههای هیبرید پر طرفدارتر هستند.
اما تویوتا C-HR آنهم از نوع هیبرید چطور است؟ این کراس اوور محبوب موی دماغ میتسوبیشی بوده و در این رقابت تنگاتنگ هیچگاه از نفس نیافتاده است. این خودرو از سال 96 در خیابانهای ایران عشوهگری میکند.
طراحی دو خودرو
سوناتا با ظاهر خشن و اسپرتش خودرویی جوان پسند محسوب میشود. چراغهای کشیده با مه شکنهای بزرگ و خطوط روی کاپوت نمای زیبایی از آن به جا گذاشته است. کابین خودرو نیز هر چند ساده است اما جادار و با کیفیت بوده و مشتری ها از آن راضیاند.
در طراحی تویوتا CHR نیز خشونت و حالت تهاجمی حفظ شده با به کار بردن خطوط مواج و شکسته آن گیرایی زیادی در دل مخاطب دارد. چراغهای کشیده و کاپوت کم عرضش ظاهر اسپرت و زیبایی نیز به آن داده است. این حجم از زیبایی به کابین این خودرو نیز رسوخ کرده و آن را با سبک مینیمالی که دارد جذاب و دلنشین ساخته است.
مقایسه فنی دو خودرو
سوناتا Lf هیبرید موتوری2/4 لیتری، 4 سیلندر با 1998 سی سی حجم و از نوع تنفس طبیعی داشته که قادر است 193 اسب بخار قدرت را در 6 هزار دور در دقیقه و 205 نیوتن متر گشتاور را در 5 هزار دور در دقیقه تولید کند. جعبه دنده ای 6 سرعته از نوع تیپ ترونیک داشته که میتواند حداکثر سرعتی برابر با 192 کیلومتر در ساعت را پوشش دهد. شتابگیری این خودرو 3/9 ثانیه است.
اما G-HR چطور؟ موتور این خودرو نیز 4 سیلندر با 1798 سی سی حجم بوده که قادر به تولید 122 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور است. کراس اوور G-HR جعبه دندهای 6 سرعته داشته و حداکثر 170 کیلومتر در ساعت را با شتاب 11 ثانیه ای طی میکند.
مقایسه تجهیزات و امکانات دو خودرو
سوناتا هیبرید مجهز به انواع سیستمهای ترمز جلو و عقب دیسکی به علاوه سیستمهای VSM، ESC، HAC، EBD و ABS بوده که همراه با 10 ایربگ به کار رفته در آن از سطح ایمنی خوبی برخوردار است. اگر خواهان رانندگی آسوده و بیدغدغه ای هستید از آینه الکتروکرومیک، دوربین عقب، کروز کنترل، هشداردهنده نقطه کور و سنسور پارک عقب و جلو استفاده کنید تا طعم رانندگی لذت بخش را بچشید. سنسور باران، صندلیهای چرم مجهز به سیستم گرمکن و سردکن و سقف پانوراما دو امکانی هستند که در حین حرکت خودرو امکان لذت از مسافرت با آن را در هر فصل به شما میدهد. سوناتا مجهز به سیستم سه گانه اسپرت، اکو و نرمال بوده و باب دل همه سنین محسوب میشود.
میرسیم به تویوتاC-HR کراس اووری با تجهیزات عالی. از سیستم کنترل نواسانات TSC گرفته تا TPMS، HAC، DAC و سیستمهای ترمز TRC، VSC، BAS، EBD و ABS در این خودرو تعبیه شده. ایربگهای متنوع در این خودرو شامل ایربگ سرنشینان، کیسه هوای جانبی، زانویی و پردهای ایمنی خودرو را به سطح بالایی ارتقا دادهاند. با کمک فرمان برقی، دوربین عقب و ترمز پارک برقی با آسودگی خاطر میتوان در هر مکانی خودرو را پارک کرد. آینه وسط الکتروکرومیک در شب نور خودروی پشت سر شما را از بین برده یا بسیار کم میکند. این خودرو مجهز به سیستم کنرل تابلوهای راهنمایی و رانندگی است. جالب نیست؟! از دیگر تجهیزات این خودرو می توان به نکات زیر اشاره کرد:
- تهویه مطبوع دوگانه
- سیستم سرد و گرمکن صندلی های چرمی خودرو
- سنسور نور
- سنسور باران
- چراغ مخصوص روز
- سیستم ورود بدون کلید
کلام آخر
این دو خودرو طرفداران پر و پا قرصی دارند تا آنجا که به دلیل هیبرید بودن بسیاری ترجیح میدهند تا هزینه بیشتری کرده اما یکی از این دو را داشته و رانندگی با آنها را تجربه کنند. اگر فکر میکنید دوست دارید یکی از این دو خودرو را به نام خود داشته باشید کافیست به صفحه سوناتا هیبرید hamrah-mechanic.com/carprice/Hyundai/sonatahybrid مراجعه کنید.