بی ام و x3 را میتوان اولین خودروی شاسیبلند راهیافته به بازارهای ایران دانست. نسل اول این خودرو در سال 2003 به بازارهای جهانی معرفی شده و دو سال بعد قدم به بازارهای ایران گذاشت. این خودرو که یک شاسیبلند اسپرت محسوب میشود به لطف پیشرانه قوی خود توانست نظرات را به خود جلب کند. بااینحال کار برای نسل بعدی یعنی بیامو x3 2008 با حضور لکسوس RX350 و نیسان مورانو سختتر شد. اگرچه قرارگیری تواناییهای حرکتی بینظیر این خودرو در کنار امکانات رفاه بهروز همچنان بیامو x3 2008 را در میدان رقابت حفظ کرده است. در ادامه قصد داریم به ویژگیهای کلی این کراساوور آلمانی نگاهی داشته باشیم.
بررسی طراحی خارجی و داخلی بی ام و X3
ظاهر ساده و جمعوجور بیامو x3 2008 ممکن است آنقدرها به مذاق طرفداران خودروهای اسپرت خوش نیاید. طراحی جعبهای این خودرو تا حدودی یادآور محصولات رنو است. بااینحال طراحان با استفاده از خطوط برجسته بهخوبی توانستهاند حس خشونت موردنیاز یک خودروی اسپرت را در بیننده القا کنند. استفاده از چراغهای گرد که بهصورت گروههای چهارتایی در جلو قرار گرفتهاند، هماهنگی ظاهری خوبی با خط شانهای که از شیشههای جلو نشات گرفته و به چراغهای عقب ختم میشود، رینگهای برجسته و 17 اینچی در نمای جانبی ایجاد کرده است. بااینحال در نمای پشتی خبری از طراحی جذاب سایر محصولات بیامو نبوده و بیامو x3 2008 در این نما با کملطفی مواجه شده است.
اگر قرار بود که بیامو x3 2008 در کفه ترازویی قرار بگیرد که طرف دیگر آن یکی از خودروهای امروزی است، بیشک کفه ترازو به سمت بیامو x3 2008 کج نخواهد شد. بااینحال این خودرو در مقابل رقبای همنسل خود در طراحی داخلی حرفهای زیادی برای گفتن دارد. رعایت درست اصول ارگونومی سبب شده که باوجود شلوغی داشبورد، دسترسی به دکمهها راحت باشد. همچنین طراحی اسپرت غربیلک فرمان سهشاخه و پسزمینه پشت آمپر راننده را به وجد میآورد.
همچنین در نظرگیری یک پنل تاشو برای نمایشگر در بالای داشبورد با امکان تنظیم زاویه نشان از طراحی هوشمندانه کابین بیامو x3 2008 دارد. از نظر فضاسازی داخلی نیز بیامو x3 2008 یک خودروی جادار است که بهراحتی میتواند پنج بزرگسال را در خود جای دهد. البته وجود تونل میلگاردان ممکن است برای سرنشین وسط صندلی عقب ایجاد ناراحتی کند. حجم صندوقعقب در این خودرو 480 لیتر در نظر گرفته شده که با تا کردن صندلیهای ردیف عقب تا 1560 لیتر قابلافزایش است.
قلب تپنده و مشخصات فنی بی ام و x3
بیامو x3 2008 از یک موتور 30i تنفس طبیعی با حجم 3 لیتر که دارای 6 سیلندر و 24 سوپاپ است، برای تولید 272 اسب بخار قدرت در 6650 دور بر دقیقه و 315 نیوتن متر گشتاور در 2750 دور بر دقیقه استفاده میکند. این خودرو با ثبت زمان 7.2 ثانیه برای رسیدن از حالت سکون به صد یکی از پرشتابترین خودروهای بازار ایران محسوب میشود.
گیربکس بهکاررفته در بیامو x3 2008 اتوماتیک و دارای 6 دنده است که توان تولیدی موتور را به هر دو دیفرانسیل منتقل میکند. این گیربکس از تیپ ترونیک است که این امکان را برای راننده فراهم میسازد تا طبق اراده خود دستی یا خودکار بودن جعبهدنده را تنظیم کرده و بتواند کنترل رانندگی را در دست بگیرد. سرعت بیامو x3 2008 تا 210 کیلومتر بر ساعت قابلافزایش است. این خودرو با مصرف سوخت 13.4 لیتری در یک سیکل شهری، 7.3 لیتری در خارج شهر و 9.5 لیتری در یک سیکل ترکیبی توانسته معیارهای استاندارد آلایندگی یورو 4 را برآورده کند. پیشرانه دیگری که در ساخت این خودرو از آن بهره گرفته شده است یک موتور 2.5 لیتری 25i با امکان تولید 218 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور است.
بررسی امکانات رفاهی
با در نظر گرفتن سال ساخت بیامو x3 2008 میتوان آن را از نظر امکانات رفاهی تقریبا بینقص دانست. کروز کنترل، سانروف دو تکه، گرمکن فرمان، کمکفنر گازی، باربند مخصوص مسافران، سیستم صوتی تصویری مجهز به نمایشگر و چنجر ششتایی با پشتیبانی از ورودی بلوتوث، CD و DVD، تهویه مطبوع با کنترل اتوماتیک، شیشه و آینههای ضد اشعه، سنسور باران و کمکی پارک، چرخش نور در پیچ، چراغ شور، صندلی برقی 3 حالته مجهز به حافظه و گرمکن در قسمت جلو، لامپ تطبیقی، آینه وسط مجهز به قطب نمای خودکار، آینه جانبی برقی مجهز به گرمکن و پکیج ویژه تلفن همراه از جمله امکانات رفاهی است که توانسته نام بیامو x3 2008 را پس از گذشت ده سال همچنان در فهرست کراساوورهای لوکس نگه دارد.
بررسی تجهیزات ایمنی
از نظر تجهیزات ایمنی نیز این خودرو چیزی کم نداشته و کسب چهار ستاره ایمنی از یوروانکپ نشان میدهد که میتوانید بهعنوان یک خودروی ایمن روی بیامو x3 2008 حساب باز کنید. استفاده از ترمزهای دیسکی در جلو و عقب در کنار سیستمهای ترمز و پایداری ABS، BAS، DSC و DTC، 6 کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو در قسمت عقب، جانبی و پردهای، کمربند ایمنی پیش کشنده، سنسور دندهعقب، دزدگیر، ایموبلایزر و سنسور سرعت باعث شده که بیامو x3 2008 بتواند پابهپای رقبای جوانتر خود در میدان رقابت گام برداشته و کمر خم نکند.
بررسی ارزش خرید بی ام و x3
از نظر تواناییهای حرکتی و قدرت پیشرانه بیامو x3 2008 حتی با وجود عمر زیاد هنوز یک کراساوور همهچیزتمام محسوب میشود. بااینحال طراحی ساده و خشکی سواری ممکن است گارد خریداران را نسبت به این خودرو محکمتر کند. بهعلاوه استهلاک بالا، کمبود لوازم جانبی، گرانی قطعات موردنیاز و هزینه نگهداری بالا سبب شده است که بیامو x3 2008 نسبت به رقبای چینی یا کرهای تازهوارد خود با شکست مواجه شوند. اگرچه بیامو x3 2008 میتواند با قیمتی مشابه رقبای چشمبادامی خود، شاسیبلندی را در اختیار شما قرار دهد که پا را از معمولی بودن فراتر گذاشته و به دنیای خودروهای لوکس وارد شده است.
جمعبندی
ممکن است طراحی ساده و مبهم بودن خدمات پس از فروش این خودروی قدیمی و مسن خیلی باب طبع نسل جوان نباشد. بااینوجود نسل قدیمی که مزه رانندگی با خودروهای باکیفیت اروپایی را زیر دندان دارد، هنوز از رانندگی با این خودرو لذت خواهد برد. همچنین جوانانی هم که شکل ظاهری برایشان اهمیت نداشته و بیشتر به دنبال یک خودروی اسپرت با موتور پرحجم و پرقدرت هستند، میتوانند در صف مشتریان این کراساوور آلمانی قرار بگیرند. تمام مشخصات فنی، تصاویر، ویژگیها و قیمت بی ام و x3 را میتوانید در https://www.hamrah-mechanic.com/carprice/bmw/x3/ ببینید.