خانه » آموزش » اخبار کارآفرینی و استارت آپ در اقتصاد آفرین

اخبار کارآفرینی و استارت آپ در اقتصاد آفرین

startup

استارت آپ یا شرکت نوپا از تحلیل اقتصاد آفرین

در تعریف مفهوم استارت­آپ (Startup) و اصول و مبانی مربوط به آن، وب سایت­ها و منابع اینترنتی مختلفی مربوط به بازاریابی دیجیتال پرداخته اند و فقط در بعضی از این سایت­ها می­توان با یک جستجوی اینترنتی ساده به تعاریف گوناگون از آن دست پیدا کرد. البته اشتباهاتی هم در این تعریف­ها وجود دارد ولی در این­جا اشاره نشده است.

با تحلیلی که اقتصاد آفرین انجام داده است، استارت آپ یا شرکت نوپا به صورت کلی به پروژه­هایی که در جریان آن، یک ایده­ی خام، به کمک تلاش و کوشش یک گروه به تولید یک محصول می­انجامد و زمینه برای فروش آن محصول فراهم می شود، استارت آپ می­گویند.

Startup

در حقیقت، تمامی مسیر را استارت آپ از صفر تا صد طی می­کند و همه­ی مراحل را به صورت آزمون و خطا و یا یادگیری اصول و مبانی پایه آن انجام می­دهد. پس لازم است بدانید که ایده­های موفق استارت آپی یا استارت آپ­های جهانی و استارت آپ­های موفق ایرانی الزاما بر روی کارهای پیچیده کار نمی­کنند؛ بلکه در تولید یک محصول و در فروش آن به مشتری، موفق­تر از سایرین هستند.

هر استارت آپی در مورد حریم شخصی کاربران پایبند بوده و برای گزارش هر نوع مشکل و همچنین پرسیدن هر گونه سوال، ارسال پیشنهادات و بازخوردهای کاربران در مورد خط مشی صیانت از حریم شخصی کاربران تمهیداتی را اندیشیده است.

 

تاریخچه پیدایش کارآفرینی و استارتاپ‌ها در جهان

اگر به تاریخچه­ی استارت آپ بخواهیم بپردازیم، مطمئنا شروع آن را با شروع تمدن در میان انسان­ها و خرید و فروش محصولات متفاوت می­توان گره زد. ولی شروع استفاده از مفهوم استارت آپ به سال حدود 1911 میلادی برمی­گردد که آغاز آن­ها با شرکت­های سیلیکون ولی شروع شد. استارت آپ آی بی ام یکی از مهم ترین ها در این مورد بوده و در سالیان بعد این استارت آپ موفق شد که خود را به عنوان یکی از غول­های تولیدکننده­ی نرم افزار در دنیا معرفی کند.

شرکت اپل یکی دیگر از قدیمی­ترین و موفق­ترین استارت آپ­های دنیا است که توسط استیو جابز راه اندازی شد و همه­ی شما با نحوه­ی به وجود آمدن و سختی کشیدن­های این فرد در به نتیجه رسیدن این استارت آپ آشنا هستید.

استارت آپ گوگل یکی دیگر از استارت آپهای معروف جهان است که همه ی ما با آن درگیر هستیم که ایده ی آن در سال 1997 مطرح شد و شروع کار خود از سال 1998 بود و در این سال اولین محصول خود را تولید کرد. امروزه موتور جستجوی گوگل را می­توان به عنوان پیچیده­ترین و قوی­ترین موتور جستجو در جهان معرفی کرد.

 

جذابیت راه اندازی یک استارت آپ موفق

سوالی که اقتصاد آفرین مطرح می کند این است که چرا بیشتر افرادی که قصد راه اندازی یک کسب وکار را دارند، ترجیحا از لفظ و مفهوم استارت آپ برای آن استفاده می­کنند؟ باید پذیرفت که این موضوع بیشتر جنبه­ی روانی دارد و البته در بعضی از موارد، در برخی شرکت­ها حمایت دولتی منجر می­شود که بر روی کسب وکار خود این برچسب را بچسبانند.

زمانی که شخصی در سطح جامعه اقدام به تولید یک محصول جدید و جذاب می­کند، تعداد افرادی که این محصول را انتخاب می­کنند و به عنوان انتخاب اول خود در نظر می­گیرند، تعیین کننده­ی میزان موفقیت استارت آپ است. پس با این وجود، زمانی که فردی بر روی یک کار جدید ریسک می­کند و در تصور خود به این نتیجه می­رسد که محصول مد نطر سبب دیده شدن و حتی برند شدن آن می­شود، تلاش می­کند که به راه­های مختلفی این کار را مطرح بکند.

مفاهیم زیر از اصلی­ترین دلایلی هستند که بیشتر افراد را به راه اندازی یک کسب وکار جدید و استارت آپ متمایل می­کنند:

  • تازه بودن
  • دیده شدن
  • امتیازات دولتی برای استارت آپ­ها
  • منحصر به فرد بودن
  • جنبه­های روانی
  • تمایل به رسیدن به موفقیت از صفر تا صد

صفر تا صد گام های اساسی راه اندازی استارت آپ

با توجه به تعاریف و مواردی که در بالا در مفهوم استارت آپ گفته شد، در این جا مراحل راه اندازی استارت آپ را به شکل جزئی و مرحله به مرحله به شما معرفی می­کنیم تا شما بتوانید از آن به عناون یک الگو برای راه اندازی کسب وکار خود استفاده کنید. برای اینکه با استارت آپ اقتصادی اقتصاد آفرین بیشتر آشنا شوید می توانید صفحه درباره اقتصاد آفرین را مطالعه کنید.

پیشنهاد اقتصاد آفرین برای افرادیکه  قصد راه اندازی یک استارت آپ را داشته باشد، این است که باید مراحل زیر را به صورت دقیق و هوشمندانه دنبال کند:


  • ایده پردازی

از یک ایده، مفهوم استارت آپ شروع می­شود، ممکن است این ایده خلاقانه و جدید باشد و یا ممکن است برگرفته از یک کسب وکار خارجی یا داخلی باشد. برای نمونه، قرار نیست که همیشه یک کسب وکار جدید بر مبنای یک اختراع جان بگیرد، شاید یک شخص خلاق با تغییر جزئی در یک فلاسک چای بتواند، توجه مشتریان را به آن جلب کرده و آن را به عنوان محصول به فروش برساند. در واقع، قرار نیست همیشه ایده­ی یک استارت آپ پیچیده و سنگین باشد یا نیاز به هزینه­های بسیاری برای سرمایه گذاری آن داشته باشد.


  • تحقیق و تعیین نقشه راه

گام دوم در مفهوم استارت آپ، برداشتن یک کاغذ سفید و نوشتن نقشه­ی راه است. به همان صورت که با ایده پردازی گام اول را برداشتید، بهتر است کمی خیال پردازی کنید و تا نهایت ممکن، هدف خود را پیش ببرید.

بعد از مشخص شدن هدف نهایی، برای خود چندین هدف کوتاه و بلند را در نظر بگیرید. در مرحله­ی بعد، باید تحقیق کنید. تحقیقات شامل بررسی­های مختلف در مورد محصول و هم چنین استقبال مشتریان از این محصول است. در حقیقت، برای شروع تحقیق، بهترین نقطه این است که از افراد و آشنایان خود بخواهید که نظر خود را در مورد ایده­ی شما بدهند و اگر ایرادی در این مسیر وجود داشته باشد، به شما تذکر بدهند.


  • ثبت ایده و ادعای مالکیت

در مرحله­ی سوم باید به سراغ ثبت ایده و ادعای مالکیت بروید. اگر ایده ی شما تکراری و برگرفته از سایر شرکت­ها و کسب وکارهای ملی و بین­المللی است، کار شما خیلی سخت نیست و نیاز به مراحل سختی برای ثبت آن ندارید.

برای ثبت اختراع و ایده­ی نوآورانه خود، به سراغ آدرس اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی مرکز مالکیت معنوی بروید و مراحل ثبت اختراع خود را انجام را انجام دهید تا نسبت به مالکیت آن بتوانید ادعا بکنید. بعد از انجام و ثبت آن، به شما یک گواهی ثبت اختراع داده می­شود که به کمک آن می­توانید ادعای مالکیت خود را داشته باشید.


  • تهیه نمونه اولیه

در ابتدا باید مشخص کنید که محصول نهایی شما چه چیزی خواهد بود و آیا این امکان را دارد که نمونه­ی اولیه از آن تولید کرد؟

باید به این نکات توجه داشته باشید که:

  • کارهای خدماتی، به تولید نمونه­ی اولیه نیاز ندارند، ولی تحقیقات در آن­ها لازم است.
  • کارهای آزمایشگاهی به تولید نمونه­ی اولیه وابسته هستند و در آن­ها تحقیقات نیز لازم است.
  • ایده های اینترنتی برای تولید نمونه­ی اولیه ساده­تر هستند و باید حتما با سرعت بیشتری انجام بگیرد.
  • برای یک محصول خاص تولید نمونه­ی اولیه سخت­تر است و باید از افشای آن جلوگیری کرد.
  • برای یک محصول تولید نمونه­ی اولیه باید همراه با تحقیق در مورد بازاریابی و نیاز مشتریان باشد.

پس سعی کنید چند نمونه­ی اولیه را طوری تولید کنید که برای عموم جامعه کیفیت آنها قابل قبول باشد.


  • عرضه نمونه به جامعه هدف کوچک و بررسی بازار

در این مرحله جامعه­ی هدف خود را توسعه دهید. چند مورد نمونه­ی اولیه را تولید کنید و آن­ها را در اختیار جامعه­ی هدف خود قرار دهید و یک فرم نظرسنجی را هم زمان با آن در اختیار آن­ها قرار دهید. از این افراد درخواست کنید که از محصول مدنظر استفاده کنند و در مورد شرایط مختلف آن نظر بدهند.

فرم نظر سنجی شامل موارد زیر است:

  • کیفیت کاری و ظاهری و خدماتی محصول
  • قیمت مناسب برای محصول
  • میزان تمایل مشتریان به محصول
  • احتمال موفقیت محصول در بازار
  • نیازها و نواقص عملکردی محصول
  • پیشنهاداتی برای بالا بردن کیفیت کاری محصول

تهیه­ی این فرم نظرسنجی تا حد زیادی سلیقه­ای است و ممکن است تحت تاثیر محصول و خدمات آن تغییر کند.

در این باره به یک استارت آپ مطرح در تبریز با نام هانیلی مثال می زنیم که برنده رتبه سوم رویداد جاده ابریشم سال 98 در ایران شده است.

این استارت آپ با شعار “زندگی تان به شیرینی عسل” یک فروشگاه اینترنتی ژل رویال و عسل طبیعی است که قیمت ژل رویال مناسبی را ارایه می‌کند و نیز ارسال رایگان به سراسر کشور ایران در وزن های مختلف را دارد.


  • ثبت ایده و محصول

در مراجع قانونی باید نسبت به ثبت ایده و محصول خود اقدام بکنید و اطمینان داشته باشید که هیچ فرد دیگری از محصولات شما استفاده نمی­کند.

تمامی مقدمات انجام این کار همانند مراحل ثبت اختراع است و می­توانید این کار را از طریق پایگاه اطلاع رسانی مرکز مالکیت معنوی انجام دهید تا اطمینان از مراحل بعدی و از کپی نشدن محصول خود داشته باشید. مفهوم استارت آپ با ریسک همراه است و باید نهایت سعی خود را بکنید تا این ریسک­ها را ریشه کن بکنید.


  • پیداکردن سرمایه گذار

پیدا کردن یک سرمایه­گذار برای پروژه، یکی از مهم­ترین مراحل و شاید حتی بزرگ­ترین چالش برای راه اندازی استارت آپ است که بتواند بر روی یک ایده­ی نو، ریسک سرمایه گذاری را بپذیرد. به احتمال زیاد بعد از مدتی پیدا کردن یک سرمایه گذار امکان پذیر است، ولی لازم است که نوع سرمایه گذاری آن­ها نیز مشخص شود.


  • تبلیغات و بازاریابی را فراموش نکنید، مخصوصا بازاریابی دیجیتال

دیجیتال مارکتینگ تبریز

آخرین مرحله­ای که روند رو به رشد استارت آپ را به اوج می­رساند، مرحله­ی تبلیغات و بازاریابی هم به صورت آنلاین و هم آفلاین است. تبلیغات و بازاریابی یعنی آگاهی مردم و مشتریان نسبت به یک برند.

تا زمانی که فرآیند تبلیغات و بازاریابی بر روی محصول یک استارت آپ انجام نگیرد، در بازار نمی­تواند با سایر رقبا بجنگد. از طرف دیگر، مشتریان به استفاده از چنین محصولاتی تمایل چندانی ندارند. پس در این مرحله، باید یک تیم استارت آپی به سراغ یک شخص بازاریاب حرفه ای بروند و از آن­ها بخواهند که محصول تیم را تبلیغ و بازاریابی کنند.

برای تبلیغات راهکارهای متفاوتی وجود دارد که بعضی از آن­ها به صورت تبلیغات اینترنتی و بعضی دیگر به صورت محیطی هستند که ممکن است با توجه به دسترسی گروه، یک یا چند مورد از آن­ها انتخاب شود.

به عنوان مثال تیم دیجیتال مارکتینگ تبریز به مدیریت داود یوسفی و تیم سئو و بهینه سازی سایت تبریز به مدیریت سید احسان خسروی که یک متخصص سئو با سابقه بیش از یک دهه در “سئو نتیجه محور” است به استارتاپ های تبریزی و کسب و کارهای اینترنتی و آنلاین در تبریز، خدمات دیجیتال مارکتینگ، مشاوره دیجیتال مارکتینگ، آموزش دیجیتال مارکتینگ ارائه می دهند.

اگر هرگونه سوالی در مورد اخبار کارآفرینی و استارت آپ در مرجع اخبار و تحولات اقتصادی ایران و جهان یعنی اقتصاد آفرین دارید و یا حتی نیازمند مشاوره تخصصی و رایگان در رابطه با موضوعات اقتصادی کارآفرینی و استارت آپی هستید، می توانید به راحتی با پشتیبانی و روابط عمومی اقتصاد آفرین تماس بگیرید. البته توصیه می کنیم، قبل از تماس با اقتصاد آفرین سوالات متداولی که کاربران معمولا از اقتصاد آفرین می پرسند را مطالعه فرمایید.

https://eghtesadafarin.com/

با دنبال نمودن اخبار اقتصادی از اقتصاد آفرین، شما می توانید هوشمندانه پیش بینی کنید و در نتیجه شادتر زندگی کنید.

دیدگاه ها 3 دیدگاه
  1. مهندس یوسفی
    در تاریخ 1400\/07\/04 :

    سپاس از مدیریت خوب رسانه ای فری
    آی دی اینستاگرام سید احسان خسروی به عنوان متخصص و مدیر سئو که در متن خوبتون ذکر شده، که مشاوره سئو نتیجه محور با هدف افزایش سود بیزنس میده ehsan****.*** هستش
    متشکرم

  2. حمیده کریمی
    در تاریخ 1400\/07\/04 :

    ممنون از شما
    در دنیای امروز هر استارت آپی برای باقی ماندن در بازار رقابتی باید با جدیدترین تکنولوژی‌های بازاریابی دیجیتال بهره ببرد

  3. بهنام بهزادفر
    در تاریخ 1400\/07\/04 :

    سلام
    عالی بود
    فرصت بورسی شدن استارت آپ ها و اهمیت و مزایای ورود استارت‌آپها به بازار سرمایه را باید در اولویت قرار داد

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *