پورتال چیست؟ این سوالی است که در این مطلب قصد داریم به پاسخ آن بپردازیم. پورتال اصطلاحی است که عموماً مترادف با درگاه است و به وب سایتی اشاره دارد که به عنوان یک سایت اصلی شروع کننده در هنگام اتصال به وب برای کاربران پیشنهاد میشود.
برخی از افراد پورتال را با سایت ساز اشتباه میگیرند، بنابراین به ادامه توضیحات توجه فرمایید. به عبارت بهتر، پورتال به وب سایتهایی مانند درگاههای دولتی و صفحات بانکها اشاره دارد که اغلب وب سایتهایی سازمانی هستند. در ادامه این مطلب علاوه بر این که به پاسخ سوال پورتال چیست خواهیم پرداخت، با مزیتهای آن نیز آشنا خواهیم شد.
پورتال چیست؟
اصطلاح پورتال در حال حاضر، به وب سایتی اشاره میکند که به عنوان درگاهی برای سایر وب سایتها عمل میکند. به عبارت دیگر، پورتالها سایتهای مبتنی بر اینترنت هستند که اطلاعات را از چندین منبع به شکلی منسجم ارائه کرده و به کاربران اینترنت امکان دسترسی به وب سایتهای دیگر را میدهند. معمولاً پورتالهای وب به عنوان یک سایت ابتدایی برای کاربران اینترنت در ابتدای اتصال به یک وب سایت عمل میکنند. آنها معمولاً طیف وسیعی از منابع اطلاعاتی را ارائه کرده و اغلب خدمات اساسی را به کاربران ارائه میدهند.
تصوری که از وب سایتها در ذهن ما وجود دارد، با مشاهده پورتالها تغییر میکند. اگر چه پرتالها در اصل وب سایت هستند، اما این تفاوت وجود دارد که یک پورتال، قابلیتهایی بسیار فراتر و بیشتر از یک وب سایت ارائه میکند. برای نمونه میتوان به وب سایتهای بانکها، شرکتهای بیمه، شرکت های خصوصی، سازمانهای دولتی و دیگر نهادها اشاره کرد که شبیه یک وب سایت ساده نیستند و قابلیتهای ویژهتری ارائه میدهند.
دولتها ممکن است از پورتالها برای برقراری ارتباط با شهروندان خود نیز استفاده کنند. این سایتها میتوانند همه موضوعات را از اخبار کشور و شهر گرفته تا اطلاعات مربوط به خدمات و ادارات دولتی را هم شامل شوند. یک پورتال دولتی همچنین ممکن است شامل قوانین، سخنرانیها، راهنمای مصرف کنندگان و اطلاعات مالیاتی نیز باشد.
پورتالهای شرکتی نیز در حال رواج پیدا کردن و محبوب شدن هستند. یک پورتال شرکتی میتواند طیف وسیعی از فعالیتهای مختلف را برای کارکنان و مشتریان خود فراهم کند. به عنوان مثال، کارمندان ممکن است بتوانند از پورتال شرکت خود برای بررسی اطلاعات مزایا و حقوق یا اسناد و اعلامیههای شرکت استفاده کنند.
به طور مشابه نیز، مشتریان ممکن است از این سایتها برای انجام کارهای اساسی و ضروری شبانه روزی، مانند بررسی سابقه فاکتور و پرداخت، دسترسی به قیمتهای خرید، ردیابی محمولههای محصولات و همکاری در پروژه ها استفاده کنند. پورتالها اغلب به دو صورت عمومی و تخصصی وجود دارند. برخی از پورتال های عمومی شناخته شده عبارتند از Yahoo، Excite، Netscape، Lycos، CNET، Microsoft Network، و AOL.com.
نمونههایی از پورتالهای تخصصی نیز عبارتند از Garden.com (برای باغبانان)، Fool.com (برای سرمایه گذاران) و SearchNetworking.com (برای مدیران شبکه).
شرکتهایی که به ساخت سایت میپردازند، توجه سرمایهگذاران زیادی را به خود جلب کردهاند، زیرا به نظر میرسد پورتالها میتوانند تعداد زیادی مخاطب تبلیغاتی را جذب کنند.
خدمات معمولی که توسط سایتهای پورتال ارائه میشوند شامل فهرستی از وب سایتها، امکاناتی برای جستجوی سایر سایتها، اخبار، اطلاعات آب و هوا، ایمیل، قیمتهای سهام، اطلاعات تلفن و نقشه و غیره است.
طراحی پورتال ، موضوعی است است که کمتر شرکت طراحی سایتی به آن ورود میکند، چرا که از سخت ترین کارها در حوزه طراحی سایت است. شرکت وب مرز، شرکتی است که در این زمینه فعالیت کرده و طراحیهای باکیفیتی را در اختیار مشتریان خود قرار میدهد.
مزایای پورتالها
به طور کلی، یک پورتال میتواند به یک کسب و کار کمک کند تا کارهای خود را ساده تر کند، ارتباطات و همکاری را بهبود بخشد، تجربه مشتریان را افزایش دهد و منجر به کارایی بیشتر، صرفه جویی در هزینه ها و رشد درآمد شود. در ادامه به طور کامل به مزایای پورتالها میپردازیم.
۱- ارتباطات پیشرفته
یک پورتال میتواند بستری مرکزی برای ارتباط بین یک کسب و کار و کارکنان، مشتریان، تامینکنندگان و شرکای آن فراهم کند. همچنین میتواند تبادل اطلاعات و ایدهها را تسهیل کند و امکان ارتباط سریعتر و کار آمدتر را نیز فراهم کند.
۲- افزایش کارایی
پورتالها میتوانند بسیاری از وظایف را به صورت خودکار انجام دهند، حجم کاری کارمندان را کاهش دهند و زمان آنها را برای کارهای مهم تری آزاد کنند.
به عنوان مثال، مشتریان میتوانند از ویژگیهایی برای سفارشدادن، مشاهده فاکتورها و پیگیری محمولهها استفاده کنند، در حالی که کارکنان میتوانند از پورتال برای دسترسی به منابع شرکت و همکاری با سایر همکاران استفاده کنند.
۳- خدمات بهتر به مشتریان
یک پورتال میتواند دسترسی بیست و چهار ساعته به اطلاعات و خدمات را برای مشتریان فراهم کند و تجربه آنها را با کسب و کار افزایش دهد. همچنین میتوان تجربهای شخصیسازی شده نیز برای مشتریان فراهم کرد.
هماطور که یک فروشگاه آنلاین برای ارئه خدمات بهتر به سایت فروشگاهی نیاز دارد، پورتال ها نیز در ارائه خدمات به مشتریان پر سود هستند.
۴- صرفه جویی در هزینه ها
با خودکار کردن وظایف و بهبود کارایی، یک پورتال میتواند به کاهش هزینههای یک کسب و کار و سازمان کمک کند. به عنوان مثال، میتواند نیاز مشتریان به کارکنان خدمات مشتری را کاهش دهد.
۵- افزایش درآمد
با بهبود خدمات مشتری و ارائه یک تجربه شخصی، یک پورتال میتواند به افزایش وفاداری مشتریان و همچنین افزایش درآمد شرکت کمک کند. علاوه بر این، با ساخت فروشگاه اینترنتی، میتوان منابع درآمد جدیدی مانند ارائه خدمات ویژه یا ارائه بازاری برای محصولات و خدمات شخص ثالث نیز فراهم کرد.
نتیجه گیری
همان طور که در طول متن نیز به آن اشاره شد، پورتال یک پلتفرم مبتنی بر وب است که اطلاعات را از منابع مختلف در یک رابط دسترسی واحد جمع آوری میکند.
تفاوت اصلی بین یک وب سایت و یک پورتال این است که پورتال یک نقطه دسترسی واحد را فراهم می کند و برای ورود به وب سایت، بازدید کننده نیازی به وارد کردن اطلاعات خود یا وارد کردن رمز عبور ندارد.
نمونههایی از پورتال، صفحات شبکههای اجتماعی مانند فیس بوک و اینستاگرام، درگاههای دولتی، صفحات دانشگاه یا مؤسسات آموزشی، صفحه یک بانک و غیره هستند. در این مطلب سعی کردیم تا هر آنچه که نیاز است راجع به پورتال بدانید را شرح داده و مزایای آن را نیز بیان کنیم.
منبع: easytechjunkie.com