خانه » آموزش » بهترین روش چاپ پارچه چیست؟

بهترین روش چاپ پارچه چیست؟

بهترین روش چاپ پارچه چیست؟

برای چاپ پارچه پارامترهای زیادی را باید در نظر بگیریم مثلاً اینکه کاربرد آن چیست یا اینکه جنس الیاف پارچه چیست آیا از الیاف طبیعی است یا الیاف مصنوعی و اینکه بافت پارچه چیست آیا پارچه تریکو است یا نساجی

بهترین روش چاپ پارچه چیست

اصلاً دلیل وجود روشهای چاپ پارچه همین است اگر این همه پارامتر وجود نداشت مثل چاپ کاغذ که بیشتر از چاپ افست استفاده می شود در چاپ پارچه هم فقط از یک روش استفاده می‌شد اما این چنین نیست روش های مختلف کاربردهای مختلف دارند و ابلته هزینه های متفاوتی هم برای آنها باید پرداخت. به طور کلی روش های چاپ پارچه به دو دسته مکانیکی و دیجیتالی تقسیم میشود.

روش های چاپ دیجیتال پارچه

در روش های دیجیتالی از یک چاپگر دیجیتال استفاده می شود که توسط یک کامپیوتر شروع به کار می کند اما باز هم روش های دیجیتال بسیار متنوع و گسترده هستند روش های چاپ دیجیتال پارچه شامل:

  • چاپ سابلیمیشن
  • چاپ دیجیتال راکتیو
  • چاپ دیجیتال پیگمنت
  • چاپ دیجیتال اسید

البته روش‌های دیگری هم هستند اما به طور کلی پایه آنها یکی از همین چهار روش است. برای مثال نوعی چاپ تیشرت وجود دارد به نام چاپ  DTG که به طور مستفیم بر روی لباس دوخته شده انجام میشود. پایه آن رنگ های پیگمنت است و در واقع زیر مجموعه چاپ دیجیتال پیگمنت به حساب می آید.

پیگمنت

چاپ دیجیتال پیگمنت بر روی انواع پارچه قابل اجرا است اما به این دلیل که به طور مستقیم روی پارچه چاپ میشود پارچه های تریکو و لاکرا دار را نمی توانند در این روش مورد استفاده قرار بگیرند و بیشتر از پارچه های نساجی استفاده میشود این روش نتیجه بهتری بر روی پارچه های پنبه و کتان به ما می‌دهد اما از معایب چاپ پیگمنت این است که ممکن است بعد از شست و شو کمرنگ شود و جلوه خود را از دست بدهد.

راکتیو

چاپ دیجیتال راکتیو و به طور مستقیم بر روی پارچه انجام می شود. به دلیل اینکه رنگ های راکتیو در یک واکنش شیمیایی به صورت جدایی ناپذیری بر روی پارچه ثابت می شوند برای پوشاک بسیار مناسب است و از ماندگاری و درخشش رنگ بالایی برخوردار است.

رنگهای راکتیو بهترین نتیجه را بر روی پارچه های پنبه و پارچه های کتان میدهند از این رنگ ها بر روی پارچه های ابریشم و پشم و نایلون هم می توان استفاده کرد.

چاپ سابلیمیشن بر روی پارچه

یکی از بهترین روش های چاپ دیجیتال پارچه چاپ سابلیمیشن است. چاپ سابلیمیشن دارای کیفیت و درخشش و ماندگاری بسیار بالایی است از سابلیمیشن فقط بر روی پلی استر می توان استفاده کرد. و این نقطه ضعف اصلی چاپ سابلیمیشن است اما نقطه قوت های بسیار زیادی دارد یکی از نقطه قوت های چاپ سابلیمیشن این است که بر روی هر نوع بافت و با هر ضخامتی قابل اجرا است دلیل آن هم به این برمی‌گردد که چاپ سابلیمیشن ابتدا بر روی کاغذ انجام می شود و طرح مورد نظر از روی کاغذ توسط دستگاه پرس یا دستگاه کلندر بر روی پارچه انتقال داده می شود و این باعث می شود که بدون نگرانی از آسیب دیدن دستگاه چاپ از هر نوع پارچه ای استفاده کنیم.

دستگاه کلندر سابلیمیشن

چاپ پارچه با استفاده از ماشین های کانیکی

چاپ بر روی پارچه به روش های مکانیکی و دستی هم انجام می شود روش های مکانیکی شامل چاپ روتاری یا غلتکی و چاپ شابلونی می‌شوند که هر دوی این روش ها کاربرد بسیار گسترده ای در صنعت چاپ پارچه دارند.

چاپ روتای

چاپ روتاری یا غلتکی به این صورت است که برای هر کدام از رنگ های موجود یک غلتک ساخته می شود سپس پارچه از زیر همه غلطک ها عبور کرده و طرح بر روی آن برگردانده میشود مزیت این روش این است که رنگ در عمق پارچه نفوذ کرده و اینکه از این روش برای هر نوع پارچه ای میتوان استفاده کرد اما یکی از معایب این روش هزینه بالای ساخت غلطک است به همین دلیل برای تیراژهای کم صرفه اقتصادی ندارد و هزینه بسیار بالایی دارد.

چاپ روتاری

چاپ سیلک اسکرین

چاپ سیلک به این صورت است که یک طوری را بر روی یک شابلون می کشیم و قسمت هایی که قرار است بر روی پارچه مار رنگی نشود را توسط یک لاک مخصوص می‌پوشانیم وقتی توری را بر روی پارچه قرار داده و رنگ را با یک کاردک روی آن می کشیم قسمت هایی از طوری که رنگ از آن عبور می کند و به پارچه می‌رسد طرح مورد نظر ما را ایجاد می‌کند چاپ سیلک برای چاپ تیشرت و لباس و بسته بندی و کیسه های تبلیغاتی استفاده می شود.

چاپ سیلک

این روش کاربرد بسیار گسترده ای در صنایع گوناگون دارد. مزیت های پاپ سیلک این است گه طیف  وصیعی از انواع زنگ ها را میتوان مورد استفاده قرار داد. و بر روی هز نوع پارچه ای نیز میتوان از چاپ سیلک استفاده کرد.

نتیجه گیری:

بنابراین برای چاپ پارچه باید در مورد انواع روش های آن اطلاعات داشته باشیم تا بتوانیم بهترین روش چاپ پارچه را برای کار خودمان انتخاب کنیم در واقع نمی‌توان یک روش را به عنوان بهترین روش چاپ پارچه انتخاب کرد برای اطلاعات بیشتر به وبسایت سایت ساتیاتکس مراجعه کنید و مقالات ما را در زمینه انواع روش های چاپ پارچه مطالعه کنید. مجموعه ساتیاتکس ارائه دهنده خدمات چاپ سابلیمیشن بر روی پارچه نیر می باشد. که با مراجعه به سایت ساتیاتکس میتوانید نمونه کار ها و لیست قیمت چاپ سابلیمیشن را مشاهده کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *