خانه » آموزش » شیرین سازی آب دریا روشی برای مقابله با بحران کم آبی

شیرین سازی آب دریا روشی برای مقابله با بحران کم آبی

آنتی اسکالانت

شیرین سازی آب دریا روشی برای مقابله با بحران کم آبی

آیا می دانستید که ایران در کمربند خشک کره زمین، قرار گرفته و در سال های اخیر، با بحران کمبود آب به صورت جدی مواجه شده است؟ با کمی جستجو در مورد وضعیت آب و هوایی ایران، حتما به این موضوع برخورد می کنید، که بحران کم آبی در ایران به مسئله ای کاملا حیاتی تبدیل شده است. برخی از مهم ترین دلایلی که باعث روبرو شدن ما با این معضل اساسی شده است، شامل تغییر شرایط جوی، گسترش شهرنشینی، رشد صنایع، مصرف بی رویه و برداشت ناصحیح از منابع آب سطحی می شود. در ادامه این مقاله از بازار تصفیه آب و آنتی اسکالانت آبین همراه ما باشید.

بحران کم آبی از یک سو و گستردگی ابتلا به بیمارهایی که می توانند ناشی از نوشیدن آب با سطح کیفی پایین باشند، از سوی دیگر باعث شده تا بسیاری از کارشناسان به دنبال راه حل مناسبی برای تامین آب شرب به صورت جهانی باشند. تنها شنیدن این آمار که حدود یک سوم میزان مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه ناشی از نوشیدن آب تصفیه نشده می باشد، برای پی بردن به میزان جدی بودن بحران کم آبی در سراسر جهان کافی است. اما به نظر شما با توجه به این موضوع که منابع آب شیرین رو به اتمام هستند، بهترین راه حل برای مقابله کردن با بحران کم آبی چیست؟

شیرین سازی آب دریاها یکی از رویایی ترین پروژه هایی است که در صورت تحقق آن به صورت جهانی، می توان با تمام مشکلاتی که ناشی از کم آبی می باشد مبارزه کرد. در حال حاضر در بسیاری از کشورها، پروژه های عظیمی برای شیرین سازی آب دریا وجود دارد، اما سهم ایران در بین کشورها برای شیرین سازی آب دریا به چه اندازه ای است؟

با آماری که توسط بانک جهانی منتشر شده، سهم کشور ایران برای شیرین سازی آب دریا در خاورمیانه، تنها 2% است.

برای پاسخ دادن به این پرسش کلیدی که آیا می توان با شیرین سازی آب دریا، مشکل کم آبی را به صورت جهانی برطرف کرد؟ در ادامه مزایا و معایبی که پروژه های شیرین سازی آب دریا می توانند به دنبال داشته باشند را دقیق تر بررسی می کنیم.

مزایا و معایب شیرین سازی آب دریا

در طی سال ها استفاده از روش های شیرین سازی آب دریا برای مصارف صنعتی و شرب به خصوص در کشورهای حاشیه خلیج فارس کاربرد بالایی داشته است، به نظر شما داشتن چه مزایایی باعث شده تا استفاده از این روش رواج بالایی در این کشورها داشته باشد؟

برخی از مهم ترین مزایای شیرین سازی آب دریا شامل موارد زیر می شود:

  • تامین نیاز به آب آشامیدنی برای انسان
  • نامتناهی بودن منابع آب شور دریاها
  • تامین آب مورد نیاز صنایعی که در نزدیکی سواحل تاسیس شده اند و بهره وری اقتصادی بالایی دارند.

در کنار تمام مزایایی که گفته شد، در اولین قدم برای شیرین سازی آب دریاها، توجه به این موضوع که آیا انجام پروژه دارای صرف اقتصادی می باشد اهمیت زیادی دارد. اگر چه شیرین سازی آب دریاها در مناطق ساحلی برای مصارف صنعتی، راه حل مناسبی برای مقابله با کم آبی است، اما انتقال آب تصفیه شده از دریا به سایر مناطقی که با کم آبی روبرو هستند، با توجه به کمبود زیر ساخت و امکانات صرفه اقتصادی ندارد. علاوه بر مواردی که گفته شد، بروز مشکلات زیست محیطی به دلیل رها کردن شورابه در طبیعت از دیگر معضلاتی می باشد، که پروژه های شیرین سازی آب دریا را با چالش مواجه کرده است.

برای شیرین سازی آب دریا از چه روش هایی استفاده می شود؟

برای تصفیه و شیرین سازی آب دریا از روش های مختلفی استفاده می شود، تعیین روش مناسب برای نمک زدایی آب دریا به عوامل زیادی بستگی دارد. موارد زیر برخی از روش هایی که استفاده از آنها برای شیرین سازی آب دریا کاربرد دارد، هستند:

1- روش های حرارتی شامل: تراکم بخار (VC)، تقطیر چند مرحله ای (MED)، و تقطیر ناگهانی چند مرحله ای (MSF)

2- فناوری های غشایی مانند اسمز معکوس (RO)

اما مناسب ترین روش برای نمک زدایی آب دریا کدام است؟ پاسخ به این پرسش با توجه به شرایط زیست محیطی و بررسی دیگر پارامترها در منطقه متفاوت است، اما به صورت کلی روش نمک زدایی آب دریا با استفاده از فناوری اسمز معکوس بالاترین دقت و کاربرد را در مناطق مختلف دارد.

نمک زدایی آب دریا با روش اسمز معکوس (RO)

شیرین سازی آب دریا با روش اسمز معکوس یا RO به این صورت است که مولکول و یون ها با استفاده از منافذ غشا در ممبران ها تصفیه می شوند. روند شیرین سازی آب دریا بر این اساس است که آب خروجی از فیلترهای ممبران، با لوله هایی جمع آوری شده و پساب آن از بخش دیگری در دستگاه خارج می شود. پساب دستگاه های تصفیه آب دریا با توجه به نرخ بازیابی به سیستم بازگردانده شده و یا به فاضلاب دستگاه وارد می شود.

بیشتر: خرید کربن فعال از فروشگاه آبین

مهم ترین قطعاتی که در ساختار دستگاه های تصفیه آب صنعتی دریا استفاده می شود، واحد پیش تصفیه، پمپ تغذیه و فشار قوی و اصلی ترین بخش آن یعنی واحد RO یا فیلترهای ممبران می باشند.

عملکرد آب شیرین کن های دریا، تا حد زیادی به طراحی و پیاده سازی آن بستگی دارد، همین موضوع باعث شده تا سپردن پروژه های طراحی دستگاه های تصفیه آب دریا به افراد متخصص اهمیت زیادی داشته باشد. سایت آبین با سال ها تجربه در زمینه فروش دستگاه های تصفیه آب صنعتی، امکان دریافت مشاوره رایگان را هم در اختیار شما قرار داده است.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *