خانه » آموزش » راهنمای هزینه و قیمت گذاری تبلیغ در گوگل

راهنمای هزینه و قیمت گذاری تبلیغ در گوگل

راهنمای هزینه و قیمت گذاری تبلیغ در گوگل

تبلیغات در گوگل بسیار مهم است چرا که بدون شک گوگل محبوب‌ترین موتور جستجو در دنیا است. مطابق آمار مربوط به سایت الکسا، در ایران هم  محبوب‌ترین وب‌سایت گوگل است. روزانه به طور متوسط بیشتر از 3.5 میلیارد جستجو و سرچ در گوگل انجام می‌شود.

مشتریان کسب و کار شما هم در گوگل هستند و درست در زمانی که نیاز به کسب و کار شما دارند سراغ گوگل می‌آیند. پس اهمیت تبلیغات در گوگل صد چندان است. کاربران در اینترنت هنگامی که نیازمند یادگرفتن، پیدا کردن و یا خرید کردن چیزی هستند؛ جستجو را آغاز می‌کنند. هنگامی که آنها دنبال خدمات و یا محصولی هستند، احتمال به نتیجه رسیدن تبلیغات در گوگل و سفارش دادن محصول و یا خدمات بیش از هر موقع و زمان دیگری است.

حال اگر راه‌های زیادی را برای تبلیغات پیموده و به نتیجه مطلوب نرسیده‌اید پیشنهاد ما به شما تبلیغات در گوگل است. تبلیغ در گوگل همان‌طور که گفته شد به خاطر رجوع فراوان و گسترده مردم به این موتور جستجو و همین‌طور نیازمندی واقعی آنان به احتمال زیاد به نتیجه منجر می‌شود و از این منظر هزینه برای این تبلیغات منطقی‌تر است. از طرفی شما برای تبلیغ در گوگل تنها زمانی هزینه پرداخت می‌کنید که کلیک و بازدید بگیرد و هزینه شما اینگونه محاسبه می‌شود.

اما تبلیغات در گوگل همین‌قدر که جذاب و موثر است، پیچیده هم هست و هزینه کردن در آن قواعد مهم و ویژه‌ای دارد که دانستن آن می‌تواند باعث شود که شرکت شما با یک سرمایه اندک و هزینه کم برای تبلیغات، آورده‌ای بسیار بیشتر و بالاتر از شرکت‌های بزرگی که هزینه‌های گزافی برای تبلیغات در گوگل انجام می‌دهند داشته باشد.

حال اگر تبلیغات در گوگل برای شما جذاب‌تر از پیش شده و می‌خواهید با دانستن نکات حرفه‌ای برای تبلیغات در گوگل با هزینه به مراتب پایین‌تر نتایجی به مراتب بهتر دریافت کنید تا پایان این مطلب با همراه باشید و خواندن هیچ یک از قسمت‌های این مطلب را از دست ندهید تا دانستن نکات مهم بیان شده در این مقاله برای شما مفید واقع شود.

گوگل ادوردز یا گوگل ادز چیست؟

گوگل ادوردز یا همان گوگل ادز سیستم تبلیغاتی گوگل است. در گوگل ادز تبلیغ کننده‌ها از راه سایت‌ها و ابزارهای متنوع موجود در گوگل، تبلیغات خودشان را به دید مشتریان‌شان می‌رسانند. معروف‌ترین و مشهورترین شیوه و شکل تبلیغات ادوردز، تبلیغات در گوگل و موتور جستجوی آن است.

در این روش یعنی تبلیغات در گوگل از طریق گوگل ادورز، ارائه کننده تبلیغ، عبارت‌ها و یا کلمه‌های کلیدی مدنظرش را در داخل سیستم گوگل ادوردز وارد می‌نماید تا تبلیغات خودش را برای استفاده کسانی که این عبارت‌ها را سرچ می‌کنند نمایان شود.

در گوگل ادورز تبلیغات کننده برای هر یک کلیکی که می‌گیرد، هزینه‌ای را پرداخت می‌کند. اینجاست که برای جستجو کردن یک کلمه کلیدی، موتور جستجوگر گوگل از میان پیشنهادهای متنوع تبلیغ دهندگان، مطابق ضوابط خاصی بعضی از تبلیغات را انتخاب کرده و به کاربران نمایش می‌دهد. در ادامه سعی داریم این ضوابط را به عنوان نکات حرفه‌ای برای قیمت گذاری تبلیغات در گوگل را به شما معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

هزینه تبلیغات در گوگل ادوردز چه مقدار است؟

ایجاد اکانت گوگل ادوردز هزینه‌ای نداشته و کاملا رایگان است. شما برای نمایش تبلیغات در گوگل هم نیازی نیست که هیچ‌گونه هزینه‌ای را پرداخت کنید و فقط ما به ازای هر یک کلیک روی تبلیغات، شما هزینه پرداخت می‌نمایید.

راهنمای هزینه و قیمت گذاری تبلیغ در گوگل

به هزینه کلیک، جهت هر یک کلمه کلیدی (CPC) می‌گویند و این میزان در کسب و کارهای گوناگون، متفاوت است. فی الواقع این رقبای شما هستند که با پیشنهادهایشان هزینه مربوط به کلیک جهت یک کلمه کلیدی را معلوم می‌کنند. هر مقدار سود و عایده حاصل از جلب توجه و جذب کردن کاربری که همان کلمه را سرچ کرده بالاتر باشد، رقیب شما هم پیشنهاد بیشتری ارائه خواهد کرد و لذا شما نیز برای آنکه در مزایده با او پیروز شوید بالاجبار باید پیشنهاد بالاتری از رقیب را ارائه کنید.

با توجه به گفته‌های بالا باید گفت که هیچ کسی نمی‌تواند به شما بگوید که میزان هزینه تبلیغات در گوگل چقدر است و یک پاسخ کلافه کننده یعنی جمله «بستگی دارد» مقابل این سوال شما قرار می‌گیرد.

هزینه تبلیغات در گوگل به چیزهایی بستگی دارد؟

حالا و با پاسخی که در قسمت قبل به شما دادیم، قطعا این سوال در ذهن شما شکل گرفته است که هزینه تبلیغات در گوگل به چیزهایی بستگی دارد و این دقیقا همان چیزی است که در ادامه مطلب می‌خواهیم در سر فصل‌های مختلف به شما بگوییم، پس با ما همراه باشید.

باید بدانید که تبلیغات در گوگل و سرویس گوگل ادز باطل السحر یک باور غلط و همگانی است و آن هم این است که هر کس هزینه بیشتری برای تبلیغات انجام می‌دهد، برداشت بالاتری در اثرگذاری هم دارد. ما می‌خواهیم به شما بگوییم که گرچه همیشه بودجه بزرگ تبلیغاتی آسیب پذیری کمتری دارد اما در گوگل ادز می‌توانید با دانستن یک سری ترفندهایی با هزینه کم آورده‌ای بیش از پولدارها داشته باشید.

حراجی گوگل ادز

شیوه عملکردی گوگل ادز کاملا به همان روش حراجی است. به این ترتیب که زمانی که کاربری عبارت و یا کلمه‌ای را تایپ می‌کند و این کلمه با عنوان عبارت جستجو شناخته می‌شود و آن کلمه و عبارت را داخل نوار جستجوی گوگل تایپ می‌نماید، حالا گوگل سراغ این می‌رود که آیا این عبارت تایپ شده شامل کلمه‌های کلیدی که تبلیغ کنندگانش در زمان حاضر پیشنهاد می‌دهند هست و یا خیر. حالا با گوناگونی بازار تبلیغ کنندگان، حراجی تبلیغات شروع می‌شود.

راهنمای هزینه و قیمت گذاری تبلیغ در گوگل

رتبه بندی آگهی در گوگل ادز

پس از آنکه حراجی آغاز به کار کرد، حالا گوگل دنبال این است که رتبه آگهی مربوط به هر رقیب را محاسبه کرده و به عبارتی تعیین کند که آگهی شما در کجا قرار می‌گیرد. برای این تعیین رتبه نمره کیفیت شما بسیار مهم است. اما شاید بپرسید که نمره کیفیت چیست و چه تاثیری در تبلیغات در گوگل دارد؟

نمره کیفیت در گوگل ادز چیست؟

امتیاز و یا نمره کیفیت یا همان Quality Score یک معیار است که به وسیله گوگل برای تعیین میزان مرتبط بودن و همین طور مفید بودن تبلیغات برای کاربر مورد استفاده واقع می‌شود. مواردی که روی کوالیتی اسکور تاثیرگذارند عبارتند از: نرخ کلیک و یا همان CTR به معنی نسبت کلیک به نمایش دادن تبلیغ، ارتباط داشتن و مرتبط بودن کلمه‌های کلیدی با تبلیغ مدنظر و همین طور تجربه کاربر از صفحه فرود یعنی صفحه شما.

امتیاز کیفیت یک عدد بین 1 الی 10 است و هر مقدار این امتیاز کیفیت شما بیشتر باشد، برای تبلیغات در گوگل بهتر است. چرا که منجر به بهبود جایگاه تبلیغات شما و همچنین کم شدن هزینه‌هایتان می‌شود.

اما اهمیت امتیاز و نمره کیفیت شما در این دو خط است. آگهی‌هایی که امتیاز کیفیت پایین‌تری دارند، حتی با ارائه پیشنهاد رقم بالاتر برای هر یک کلیک امکان و احتمال نمایش کمی خواهند داشت. در مقابل افرادی هم که نمره کیفیت بالاتری دارند، توانایی خواهند داشت که با پیشنهاد هزینه‌ای کمتر برای هر یک کلیک رتبه و جایگاه بالایی برای تبلیغات در گوگل کسب کنند.

طبیعتا نمره و امتیاز کیفیت هم وابسته به یک سری فاکتورها و گزاره‌هایی است که بیان آن بسیار تخصصی بوده و شاید نیازمند مشاوره‌هایی اصولی و حرفه‌ای باشد. اما در حد چند اشاره کوتاه از جمله عوامل و فاکتورهای موثر بر گوگل می‌توان به این موارد اشاره کرد؛ ارتباط صفحه فرود شما و متن تبلیغات، کیفیت هنگام حراج، روش‌های پیشنهادی و قالب‌های تبلیغاتی جایگزین.

راهنمای هزینه و قیمت گذاری تبلیغ در گوگل

 

چه عواملی بر مدیریت هزینه‌های گوگل ادز من موثر هستند؟

حالا که برخی از عوامل موثر بر نمره کیفیت برای شما ذکر شد لازم است دو نکته دیگری که می‌تواند باعث مدیریت هزینه‌های تبلیغات در گوگل برای شما و  کاهش آن باشد اشاره شود.

مهمانی روز یا همان dayparting از جمله عوامل موثر بر هزینه‌های تبلیغات در گوگل برای شما بوده که از آن به عنوان برنامه تبلیغات هم یاد می‌شود. مهمانی روز در واقع به تعیین زمان مشخص می‌پردازد که شما می‌خواهید در آن زمان تبلیغات در گوگل شما برای مشتریان احتمالی‌تان نمایش داده شود. گرچه که هنوز هم تبلیغات شما بایستی مراحل مربوط به حراج (مزایده) تبلیغات در گوگل را طی نماید، ولی شما می‌توانید به گوگل بگویید که مایلید تبلیغات در گوگل شما چه زمانی نمایش داده شود.

مهمانی روز، به ویژه برای مشاغلی محلی که مایلند از راه تبلیغات در گوگل مشتری‌ها را به یک محل و موقعیت فیزیکی برسانند، بسیار مفید است. مثل یک نانوایی و یا رستوران محلی. البته در اینجا می‌توانید برای گوگل تعیین کنید که تبلیغات شما به طور متناوب در طی روز پخش شود و نهایتا برای ساعاتی که کسب و کار شما فعال است هزینه بیشتری انجام شود.

مورد دیگر هم هدف گذاری جغرافیایی است. هدف گذاری جغرافیایی به شما این امکان را می‌دهد که نمایش تبلیغات در گوگل برای شما در اولویت‌ جستجوهای انجام شده در بین مناطق خاص قرار گیرد. این مناطق می‌تواند به اندازه یک ایالت و یا یک استان یا حتی به اندازه شعاع سه بلوک از اطراف فروشگاه شما باشند.

چگونه مشاوری خوب برای تبلیغات در گوگل پیدا کنیم؟

حال که با اهمیت برخی از ترفندهای کاهش هزینه‌ تبلیغ در گوگل آشنا شده‌اید شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چگونه مشاوری خوب برای مدیریت هزینه‌هایمان در تبلیغات در گوگل پیدا کنیم. ما در سطور پایانی این مطلب می‌خواهیم یکی از معتبرترین مراجع در حوزه تبلیغات گوگل به نام جی ادز را به شما معرفی کنیم.

شما می‌توانید با مراجعه به سایت جی ادز (G-ads.org) ضمن مشاهده راهنمایی بسیاری در این زمینه، از مشاوره‌های آنلاین و تلفنی آن هم بهره مند شوید. در نهایت با هماهنگی قرار حضوری به باشگاه حرفه‌ای‌های تبلیغات در گوگل وارد شوید.

دیدگاه ها 1 دیدگاه
  1. تبلیغات در گوگل
    در تاریخ 1400\/01\/16 :

    با استفاده از تبلیغات در گوگل می توانید سایت خود را در صفحه اول گوگل و در برابر جست و جوی افرادی که به دنبال خدمات و محصولات شما هستند خیلی فوری قرار دهید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *