خانه » دسته‌بندی نشده » تنظیم شکایت برای چک های برگشتی صیاد

تنظیم شکایت برای چک های برگشتی صیاد

تنظیم شکایت برای چک های برگشتی صیاد

اغلب مردم در عامیانه گمان می کنند برای هر دعاوی که قصد دارند در مراجع قضایی به آن رسیدگی کنند باید به تنظیم شکایت بپردازند. باید بدانیم که تنظیم شکایت نامه تنها برای دعاوی مربوط به جرائم کیفری انجام می شود و دعاوی حقوقی با تنظیم دادخواست قابل پیگیری است.

در صورت وقوع هر جرمی که دارای شاکی خصوصی است، برای پیگیری آن جرم می بایست تنظیم شکایت انجام شود. در واقع اولین مرحله برای ثبت شکایت کیفری مراجعه به مراجع کیفری، دریافت فرم شکواییه و تنظیم شکایت می باشد.

همانطور که گفته شد برای دعاوی حقوقی باید دادخواست تنظیم شود و برای دعاوی کیفری تنظیم شکواییه نامه لازم است اما تفاوتی که بین این دو وجود دارد این است که دادخواست حتما باید در برگه های مشخصی با فرمت مشخصی تنظیم شود ولی تنظیم شکایت می تواند در یک کاغذ معمولی و یا حتی شفاهی مطرح شود.

تنظیم شکایت در شهرداد

نحوه نگارش شکایت

اگر شکواییه در فرم های مخصوص نوشته شود همه مواردی که لازم است نوشته شود در آن وجود دارد، ولی در صورتی که قصد دارید خودتان در یک کاغذ معمولی شکایت نامه را تنظیم کنید مواردی که باید نوشته شود از قرار زیر است:

  • مشخصات فردی شاکی: نام و نام خانوادگی، نام پدر، سن، میزان تحصیلات، وضعیت تاهل، تابعیت، دین و مذهب، شماره شناسنامه و شماره ملی، نشانی دقیق محل سکونت و کد پستی، شماره تماس
  • موضوع شکایت و زمان، تاریخ و محل وقوع جرم
  • ضرر و زیانی که به شاکی وارد شده است
  • دلایل و مدارک وقوع جرم و مشخصات و نشانی شاهدین
  • در صورت امکان مشخصات فردی که از او شکایت صورت گرفته است

استفاده از اپلیکیشن حقوقی و چگونگی تنظیم شکایت

همانطور که همه ما می دانیم پیگیری مشکلات حقوقی و کیفری در مراجع قضایی کاری است که به دانش و تخصص زیادی نیاز دارد و آشنایی با مراحل قضایی به تسریع روند بررسی پرونده و شکواییه کمک می کند از این رو استفاده از دانش افرادی که در مسائل حقوقی و قضایی تخصص داشته باشند بسیار کمک کننده است.

خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی رفع نیازهای انسان راحت تر شده است و یکی از کاربردی ترین امکاناتی که فراهم شده است اپلیکیشن حقوقی می باشد که شما می توانید با مراجعه به آن با وکلا و متخصصینی که در زمینه مسائل حقوقی اشراف کامل دارند ارتباط برقرار کنید.

برای مثال یکی از مشکلاتی که به وفور در جامعه یافت می شود مسائل مربوط به چک برگشتی می باشد که گاهی مطالبه آن با دردسرهای فراوانی همراه است و برای پیگیری آن می توانید با مراجعه به اپلیکیشن حقوقی و کمک از یک وکیل وصول مطالبات، وصول کردن چک را راحت تر نمود.

شما با مراجعه به اپلیکیشن حقوقی می توانید نحوه تنظیم دادخواست و شکایت نامه و همچنین تنظیم اظهارنامه صحیح را با راهنمایی از مشاوران جویا شوید.

شما با نصب یک اپلیکیشن حقوقی معتبر می توانید در هر زمانی سوالات حقوقی خود را از مشاوران و وکلای تراز اول بپرسید و در کمترین زمان ممکن به پاسخ سوال خود برسید. علاوه بر صرف هزینه های زیاد زمانی که صرف رفت و آمد به دفتر وکیل می کنید را نیز باید در نظر بگیرید.

تنظیم دادخواست در شهرداد

چک برگشتی یکی از معضلات حوزه معاملات و روابط مالی

چک برگشتی به چکی گفته می شود که در زمان تعیین شده در چک به اندازه مبلغی که بر روی چک نوشته شده است در حساب بانکی پول وجود نداشته باشد و یا به دلایلی مثل مغایرت امضا و مشخصات دیگر و یا مسدود بودن حساب صادر کننده چک قابل وصول نباشد. در این شرایط می توان چک را برگشت زد و اقدامات قانونی دیگر را برای احقاق حق خود انجام داد.

یکی از موضوعاتی که در مراجع قضایی پرونده های زیادی را به خود اختصاص داده است، چک برگشتی می باشد پس نیاز است همه افراد اطلاعاتی در زمینه چک داشته باشند.

آیا برگشت زدن چک همان تنظیم شکایت است ؟

اکثر افراد گمان می کنند که با برگشت زدن چک همه ی اقدامات قانونی که می شود علیه فرد صادر کننده چک انجام داد به جریان می افتد اما اینگونه نیست. فرد دارنده چک از تاریخ صدور چک تا شش ماه فرصت دارد به بانک مراجعه کند و در صورتی که گواهی چک برگشتی از بانک صادر شد فرصت دارد برای پیگیری های قانونی به تنظیم شکایت یا دادخواست بپردازد.

روش های وصول چک برگشتی

یکی  از روش های وصول چک برگشتی شکایت کیفری است که در پی آن مجازات کیفری مثل حبس و جزای نقدی برای صادر کننده چک وجود دارد. البته با این روش تنها فرد صادر کننده مجازات می شود ولی برای وصول مبلغ چک باید از راه حقوقی اقدامات لازم انجام شود.

یک راه دیگر که برای وصول چک وجود دارد روش ثبتی است و از این راه اداره ثبت اموالی که متعلق به فرد صادر کننده چک می باشد را برای پرداخت مبلغ چک مصادره می کند.

سریع ترین راه وصول چک برگشتی تنظیم شکایت کیفری می باشد زیرا فرد صادر کننده چک برای جلوگیری از مواجه شدن با حبس اقدام به پرداخت وجه چک می کند.

اپلیکیشن حقوقی شهرداد

برای پیگیری چک برگشتی باید به کجا مراجعه کرد؟

با توجه به مبلغ و یا نوع می توان به مکان هایی که در ادامه بیان می شود برای وصول چک مراجعه کرد.

اگر مبلغ چک زیر بیست میلیون تومان باشد می توان به شورای حل اختلاف مراجعه کرد.

اگر مبلغ چک بالای بیست میلیون تومان باشد با مراجعه به دادگستری می توان برای وصول چک اقدامات قانونی را انجام داد.

چنانچه چک روز باشد با مراجعه به دادسرا می توان برای وصول آن اقدام کرد.

اگر صادر کننده چک دارای اموال ثبتی باشد برای مصادره اموال او و دریافت مبلغ چک می توان به اداره ثبت مراجعه کرد.

نکاتی برای تنظیم شکایت چک برگشتی

با مراجعه به یک اپلیکیشن حقوقی متوجه نکاتی در این زمینه شدیم که ذکر آنها خالی از لطف نیست.

  • برای شکایت کیفری علیه شخص صادر کننده چک برگشتی باید به دادسرایی مراجعه کرد که بانک مورد نظر در آن حوزه قضایی واقع شده باشد مثلا اگر چکی در شهر اصفهان صادر شده باشد ولی چک در شهر مشهد برگشت بخورد برای تنظیم شکایت کیفری باید به همان دادسرای شهری که چک در آن صادر شده است مراجعه کرد.
  • مدارک لازم برای شکایت : کپی برابر با اصل چک ، کپی برابر با اصل گواهی عدم پرداخت، تنظیم شکایت در مراجع قضایی مربوطه ، ابطال تمبر چک.
  • هزینه دادرسی برای چک های زیر بیست میلیون تومان به ازای هر یک میلیون تومان 25 هزار تومان و برای مبالغ بالای بیست میلیون تومان به ازای هر یک میلیون تومان 35 هزار تومان می باشد.
  • اگر صادر کننده چک در بانک مورد نظر حساب دیگری داشته باشد بانک می تواند از حساب های دیگر او مبلغ چک را پرداخت کند.
  • اگر چک با واسطه به دست شما رسیده باشد یعنی در معامله ای شخصی چک یکی از مشتریان خود را به شما داده باشد در صورتی که چک وصول نشود حق هیچ گونه شکایتی نخواهید داشت.
تنظیم اظهارنامه در شهرداد
نتیجه گیری

با توجه به مطالب بالا مشخص شد که تنظیم شکایت و تنظیم اظهارنامه در هر زمینه ای به خصوص چک برگشتی نیاز به آگاهی از مراحل قضایی و آشنایی با قوانین و مقررات دارد. چنانچه با چنین شرایطی مواجه شدید می توانید با مراجعه به اپلیکیشن قوانین یا سایت حقوقی شهرداد به آدرس اینترنتی www.shahrdaad.com  با وکلا و متخصصین در این زمینه مشورت کنید.

 

دیدگاه ها 1 دیدگاه
  1. شهرداد
    در تاریخ 1399\/12\/03 :

    مطلب بسیار عالی و مناسبی بود

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *